Ford har bestemt seg for å stenge sin bilfabrikk i Genk i Belgia og skal flytte deler av produksjonen til Almussafes i Valencia. Mens 4.300 belgiere står i fare for å miste jobben, vil Valencia bli størst på produksjon av Ford i Europa. Spanske fagorganisasjoner sier løftet om nye arbeidsplasser har en bitter ettersmak.
Fabrikken i Almussafes har tidligere måttet tåle kutt og oppsigelser og har i dag rundt 6.100 ansatte. Nå kan utviklingen gå i motsatt retning. Dersom Fords flytteplaner blir noe av, vil den spanske fabrikken kunne få rundt 1.400 nye arbeidsplasser.
Ford har bestemt seg for å stenge sin bilfabrikk i Genk i Belgia og skal flytte deler av produksjonen til Almussafes i Valencia. Mens 4.300 belgiere står i fare for å miste jobben, vil Valencia bli størst på produksjon av Ford i Europa. Spanske fagorganisasjoner sier løftet om nye arbeidsplasser har en bitter ettersmak.
Fabrikken i Almussafes har tidligere måttet tåle kutt og oppsigelser og har i dag rundt 6.100 ansatte. Nå kan utviklingen gå i motsatt retning. Dersom Fords flytteplaner blir noe av, vil den spanske fabrikken kunne få rundt 1.400 nye arbeidsplasser.
Produksjonen i Belgia skal etter planen fortsette frem til 2014. Da stenges fabrikken og modellene som lages der skal fordeles på en fabrikk i Tyskland og Almussafes i Valencia. I følge avisen El Mundo er fagorganiserte i Spania glade for nye arbeidsplasser i Valencia, men stiller seg samtidig solidariske overfor sine kollegaer i Belgia. Fagorganisasjonen CCOO mener nedleggelsen i Genk er uheldig for Ford Europa.
Av Ole C. Glad