AVE-toget mangler 30 km trasé

Publisert

Rundt 30 kilometer med togtrasé nord for Villena på Costa Blanca hindrer Murcia, Alicante, Valencia og Castellón fra å knyttes sammen med høyhastighetstog (AVE). Strekningen er også nødvendig for fullføringen av den såkalte Middelhavskorridoren som skal knytte Frankrike i nord til Andalucia i Syd-Spania. Næringslivsledere i Valencia-regionen legger nå press på myndighetene for å få strekningen ferdigstilt.

Utbyggingen som gjenstår ved togstasjonen La Encina i Villena (Alicante-provinsen) skal være kurant arbeid å utføre, men er i følge kritikerne ikke blitt prioritert høyt nok. Togtraseen ligger der allerede, men skinnene er ikke tilpasset den internasjonale sporvidden som AVE-togene bruker (Alta Velocidad Española). I følge kilder til avisen El País kan de gamle skinnene brukes, men må demonteres og legges på nytt til den riktige sporvidden.

Les også: Høyhastighetstog Alicante-Valencia

De 30 kilometerne med trasé er ikke bare nødvendig for AVE-forbindelsen mellom Murcia og Castellón. Strekningen inngår også i den såkalte Middelhavskorridoren som skal gjøre at godstransport kan gå uforhindret fra Frankrike i nord til byer helt syd i Spania.

Riktignok er traseen ved La Encina ikke den eneste delen av Middelhavskorridoren som gjenstår. Grunnet dens strategiske beliggenhet er den imidlertid blitt selve symbolet på forsinkelsene i utbyggingen.

Næringslivsledere i Valencia-regionen legger nå press på myndighetene om å prioritere prosjektet. Tirsdag 14. mars var over 500 representanter fra spansk næringsliv samlet i lobby for utbyggingen. Seansen skal etter planen gjentas i Almeria i april, der man håper på enda større oppslutning.


Vil revolusjonere transportsektoren

Middelhavskorridoren er et omfattende prosjekt som i manges øyne vil revolusjonere transportsektoren på Den iberiske halvøy. Toglinjene som bygges går fra Frankrike i nord til Andalucia helt syd i Spania. Enkelte inkluderer også Afrika i forbindelsen, grunnet den korte veien med ferge videre til Marokko og andre nordafrikanske land.

Korridoren bygges for høyhastighetstog, vanlige passasjertog og godstog og er ventet ferdig i 2030. Hensikten er å gjøre transport mellom nord og syd mer effektiv. Prosjektet får støtte av EU og fondet for regional utvikling (European Regional Development Fund). 

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...





Nyttig å vite:

Relevante nyheter