Regjeringspartiet Partido Popular har lagt den nye reformen av veitrafikkloven på is til etter parlamentsvalget 20. desember. I lovendringen som er basert på anbefalinger fra spanske trafikkmyndigheter Dirección General de Tráfico (DGT) er det blant annet foreslått å øke maksfarten på motorveiene i Spania fra 120 til 130 km/t. Det er også foreslått reduksjon av farten fra 100 til 90 km/t på vanlige veier, der den store majoriteten av ulykker skjer. Endringene er imidlertid utsatt inntil videre og vil etter alt å dømme først avgjøres av en ny regjering i 2016.
Forslaget om å øke fartsgrensen på motorveier fra 120 til 130 kilometer i timen er ikke ment som en permanent grense. I forslaget fra DGT som nå er lagt på is, er grensen tiltenkt strekninger som egner seg for høye hastigheter. I tillegg vil fartsgrensen bli opplyst på elektroniske skilt slik at den enkelt kan justeres i forhold til kjøreforhold.
Noe av årsaken til at forslaget foreløpig ikke er satt ut i livet skyldes sterk motstand fra organisasjonene for vegtrafikkofre (AESLEME, Stop Accidentes og PAT). Organisasjonene mener høyere fartgrense vil øke dødstallene i trafikken. Det er blant annet blitt påpekt at folk har en tendens til å kjøre fortere enn det som er tillat, slik at økningen reelt sett betyr mer enn 130 kilometer i timen. Man risikere derfor at bilister som i dag allerede kjører i 130 og 140 kilometer i timen, vil øke hastigheten til 140 og 150.
Ved siden av forslaget om 130-grense har man ønsket å senke fartsgrensen på vanlig veier fra 100 til 90 kilometer i timen. Svært få land i Europa tillater 100 kilometer i timen utenfor motorveier. I følge statistikker er det også utenfor motorveiene de fleste ulykkene skjer.