11.7 C
Alicante
30.4 C
Málaga
20.1 C
Las Palmas de Gran Canaria

Torreviejas norske Baker Ståle

I snart seks år har Ståle og Kristin Soltvedt ved Moritz Bakeri og Konditori levert skandinaviske bakervarer på det sydlige Costa Blanca. I løpet av den tiden har de opparbeidet seg stor, trofast og multinasjonal kundekrets. Ikke minst spanjolene har fått øynene opp for det norske parets produkter.

I snart seks år har Ståle og Kristin Soltvedt ved Moritz Bakeri og Konditori levert skandinaviske bakervarer på det sydlige Costa Blanca. I løpet av den tiden har de opparbeidet seg stor, trofast og multinasjonal kundekrets. Ikke minst spanjolene har fått øynene opp for det norske parets produkter.

I august 2002 tok Ståle og Kristin Soltvedt med seg barna og flyttet til Torrevieja. Det var Ståles helseproblemer som var den utløsende årsaken.

– Jeg er revmatiker og lider av såkalt psoriasisleddgikt. En dag sa legen at jeg hadde valget mellom å flytte eller å bli uføretrygdet.

Ståle hadde vært på et par behandlingsreiser til Tyrkia tidligere, og han visste godt at varmen hjalp på plagene.

I år 2000 hadde foreldrene mine kjøpt leilighet her på det sydlige Costa Blanca. Jeg hadde aldri vært på fastlands-Spania før, bare på øyene, og hadde ikke så stor tro på stedet. Jeg forsto rett og slett ikke hvorfor de hadde kjøpt leilighet på fastlandet. Benidorm fremsto nærmest som et skjellsord, og forventningene var ikke særlig høyere til Torrevieja. Det gikk to år før vi dro nedover på besøk for første gang. 

Fra snekker til baker  
Ståle Soltvedt er utdannet tømrer, og jobbet som snekker, da hans far, som var baker spurte om han ikke kunne tenke seg å være med å starte et bakeri i hjemkommunen Sykkylven.  1984 startet de to opp bakeriet Moritz, som er oppkalt etter faren.

I løpet av høsten 2002 fikk Ståles far nyss om at det skulle startes et skandinavisk senter i Torrevieja, og at initiativtagerne gjerne ville ha et bakeri på senteret.

– Vi bestilte tur nedover i februar 2003, planen var bare å kikke. Vi likte imidlertid det vi så, og i løpet av to uker hadde vi funnet en leilighet og hadde planene for bakeriet mer eller mindre klare. Juli samme år solgte vi huset hjemme i Norge, og i august var vi på plass her nede. Den avgjørelsen har jeg aldri angret på. De siste årene hjemme i Norge var jeg sykemeldt halve året i min egen bedrift, og det er jo ingen heldig situasjon. Dessuten stortrivdes jeg med yrket mitt og hadde lyst til å fortsette, sier Ståle, som lastet opp hengeren og tok alt bakerutstyret med seg da han flyttet nedover.

Flere og flere spanjoler
16. Juli 2003 regnes som den offisielle åpningsdagen for Moritz Bakeri og Konditori på det skandinaviske senteret i Torrevieja. Det var den dagen de fikk strøm. I begynnelsen var det ikke nok til alle, slik at noen forretninger fikk strøm før andre.

Ståle fikk mange gode råd av Tove Vea, som akkurat hadde startet det norske bakeriet i Albir, i begynnelsen, særlig når det gjaldt innkjøp av mel, gjær og lignende.

– Råvarene kjøpes inn fra Sverige og Danmark. De fleste oppskriftene hadde vi fra før, men nye oppskrifter blir også til underveis, ettersom hva kundene vil ha. Et godt eksempel på det er svenske semler, de er det stor etterspørsel etter, spesielt på vinterstid. Man må hele tiden utvikle seg i dette yrket, den dagen det ikke er mer som kan læres, er det bare å slutte. Tilbakemelding fra kundene er et av de viktigste instrumentene for å utvikle seg å lære nye ting, mener Ståle.

Kundekretsen til Moritz består av et stort flertall skandinaver. Men folk fra mange andre land har også ”oppdaget” bakervarene til den norske bakeren. Det gjelder ikke minst spanjolene.

– I begynnelsen ville spanjolene bare ha bagetter, men det gikk fort over. Nå vil de ha kneip, helsebrød, grovbrød og andre typiske skandinaviske bakervarer, og vi har fått mange faste spanske kunder, som er innom på daglig basis. På sommeren kommer feriefolket fra Madrid, mange av dem stikker innom senteret for å sjekke om vi fortsatt er her.

Knapt hatt ferie
Kristin Soltvedt tar seg ført og fremst av utsalget, mens Ståle står for bakingen. Absolutt alle produkter blir bakt i de 160 kvadratmeter store bakerlokalene i første etasje på skandinavisk senter. Arbeidstiden er mild sagt ukurant, men den norske bakeren i Torrevieja kunne ikke fått det særlig bedre.

– Arbeidsdagen begynner ved to-halv-tre-tiden på natten. Da er det fullt kjør med baking frem til rundt klokken syv, så er det rett hjem for å sove. Kristin åpner utsalget klokken åtte, sier Ståle.

 Moritz Bakeri og Konditori leverer alt et bakeri og konditori bør levere. Alt fra bryllupskaker til kneip, svenske semlor og lussekatter.

– Vi forøker å levere det kundene vil ha der de vil ha det. Derfor har vi innledet samarbeid med La Luna Bar i Las Mimosas og fått et lite utsalg der. Årsaken til det er at vi fant ut at det bor ganske mange norske pensjonister uten bil i området, forklarer Ståle.

– Fri har vi hver søndag. Ferie har vi ikke hatt på fire år, vi har heller ikke vært i Norge på fire år, skyter Kristin inn.

– Det er vanskelig å stenge, skal vi først stenge må det bli i august. Men jeg opplever det ikke som noe stort problem. Vi har mye besøk av familie, venner og kjente her nede. Det minimaliserer et eventuelt Norgessavn. Dessuten er internett et utmerket middel for å holde kontakten med folk, supplerer Ståle. 

Langveisfra
Etter knappe seks års drift, finner stadig flere og flere veien til den norske bakeren i Torrevieja. Det settes selvsagt stor pris på.

– Vi har kunder som kommer fra La Manga, Mazzaron og Murcia for å kjøpe brød, det håper jeg betyr at vi i hvert fall gjør noe riktig, sier Ståle ydmykt.

– Vi har til og med en familie som kommer helt fra Portugal i vår kundekrets. Hun er norsk og han er portugisisk. De tar dagsturer hit til sentere tre til fire ganger i året for å kjøpe brød og andre skandinaviske varer. Før det skandinaviske senteret åpnet, fløy de opp og ned til Norge et par ganger i året for å kjøpe norske matvarer, forteller Kristin.

– Vi syntes det er stas at folk kommer langveisfra for å handle her hos oss. Da vi startet opp, hadde vi problemer med noen naboer som mente bakermaskinene bråkte på nattestid, resultatet var at vi måtte stenge i to måneder. Da startet nordmenn på La Manga en underskriftskampanje og kontaktet rådhuset her i Torrevieja for å fremme vår sak, erindrer Ståle.

   
Meningsfullt
Verken Kristin eller Ståle kan med hånden på hjertet si at de ikke merker den økonomiske lavkonjunkturen, men deres fordel er at de selger noe alle må ha.

– Det er klart vi merker noe, men vi kan ikke klage. Det er imidlertid ikke tvil om at det er folk der ute som virkelig føler denne krisen på kroppen. En venn av oss kjenner en gruppe russere som bor og jobber her i Torrevieja. De har ikke mottatt lønn på mange måneder fra sin arbeidsgiver, og har dermed stått uten inntekt ganske lenge, slik at de knapt har hatt råd til mat. Vi ble forespurt av vår venn om vi ikke kunne gi overskuddvarene til russerne, noe vi selvsagt kunne. Så hver fredag er de innom og henter det vi har til overs, noe de setter kjempepris på. Her om dagen fikk vi et takkekort på tre språk fra den takknemlige gjengen. Det er selvsagt hyggelig å se at våre overskuddsvarer kan komme til nytte, erklærer Ståle.

– I det store og det hele er vi svært godt fornøyde med tilværelsen her i Torrevieja. Det er både en meningsfullt og givende oppgave å være norsk baker i Spania. Ekstra stas er det at vår 16 år gamle sønn Benjamin har begynt å jobbe sammen med oss her i bakeriet. Han skal ta et prøveår for å se om dette kan være noe for han. Så langt har det gått veldig greit. Han jobber og står på, og har ikke en gang problemer med å stå opp midt på natten. Det er morsomt å se at yrket kan gå i arv fra generasjon til generasjon. Jeg begynte jo i min tid i dette yrket sammen med min far, konstaterer Ståle Soltvedt.

Relaterte saker

- Advertisement -