Ryanair blåser i domstolen

Publisert

Ryanairsjefen, Michael O’Leary kommer ikke til å legge seg flat for spanske domstoler eller EU-domstolen når det gjelder saken om og printe ut gratis boardingkort til passasjerer som enten har glemt det eller som har misforstått reglene.

-Vi kommer ikke til å bøye av. Hvis vi blir dømt en gang til, så får vi bare nekte vedkommende som ikke har boardingkort å gå om bord i flyet, sa Ryanairs sjef, Michael O’Leary på en pressekonferanse i Oslo onsdag.

Ryanairsjefen, Michael O’Leary kommer ikke til å legge seg flat for spanske domstoler eller EU-domstolen når det gjelder saken om og printe ut gratis boardingkort til passasjerer som enten har glemt det eller som har misforstått reglene.

-Vi kommer ikke til å bøye av. Hvis vi blir dømt en gang til, så får vi bare nekte vedkommende som ikke har boardingkort å gå om bord i flyet, sa Ryanairs sjef, Michael O’Leary på en pressekonferanse i Oslo onsdag.

Det var en domstol i Barcelona som slo fast at lavprisselskapet Ryanairs boardingkort-bot er ulovlig. Flyselskapet kan ikke kreve at passasjerene har med seg boardingkort eller kreve 40 euro hvis du har glemt det, mener dommer Barbara Cordoba. Dommeren påpeker blant annet sedvanen i denne saken siden det har vært vanlig at det har vært flyselskapenes forpliktelse å ordne med boardingkort.

Nekter ombordstigning
-Vi jobber nå med å fremme en anke for den spanske domstolen, fastslår Michael O’Leary.

-Hva skjer hvis dere taper i neste rettsinstans også?

-Det tror vi ikke skjer, for dommen er bisarr og ulovlig. Passasjerene godtar vilkårene, innbefattet gebyret for glemt ombordstigningskort, i det de bestiller reisen. Skulle domsavgjørelsen gå oss i mot får vi bare nekte de som ikke boardingkort å komme om bord. Det finnes ikke noe annet alternativ, for ellers uthules hele vår forretningside.

Ryanairsjefen har fått mye kritikk den siste tiden, men det preller av som vann på gåsa. Michael O `Learys selskap tapte riktignok 80 millioner kroner i siste kvartal i fjor, men han er ellers ved godt mot. Ryanair øker passasjerantallet og økonomien er under god kontroll.

-Vi har nå 1 200 ruter i Europa, vi har 44 baseflystasjoner og flyr fra 160 flyplasser. Vi kan notere det 26 året med vekst, skryter han.

Snur folks vaner
Boardingkort-boten er nevnt, men gebyrer for å gå på toalettet og høye innsjekkingsgebyrer for bagasje er andre temaer som oppar de reisende. Michael O’Leary er like klokkeklar på Ryanairs policy når det gjelder gebyrer.

-Vi har lave billettpriser og for å få til det må vi drive lønnsomt og effektivt. Bagasje er kostnadskrevende i form av mange ansatte på flyplassene. Ved at folk kommer med håndbagasje sparer vi utgifter som kommer de reisende til gode. Vi tar gjerne med bagasje og er ikke motstander av det, men ønsker å holde prisene på billettene lave og da må slike tiltak til. I løpet av en fire årsperiode har vi snudd folks vaner. Nå er det kun 25 prosent som sjekker inn bagasje mot 80 prosent for noen år tilbake. Vi er stolte av utviklingen.

Mange andre flyselskaper har innført ekstra drivstofftillegg de siste ukene på grunn ekstrem høy oljepris. Ryanair akter ikke å bli med på denne type ekstragebyrer.

-Det er uaktuelt for Ryanair å komme med ekstra oljetillegg i dag, i morgen og i fremtiden, sier O `Leary.

Gir opp ståplasser
-Hva med å ta betalt for å gå på toalettet?

-Det er fortsatt aktuelt. Kan vi ta bort to eller tre toaletter og sette inn flere seter, så kan vi kutte prisene med ytterligere fem prosent. Det er bare å gå på toaletter før flyet tar av, mener Ryanair-bossen, som er avhengig av luftfartsmyndighetenes godkjennelse for å foreta endringen.

Forslaget om ståplasser på Ryanair-flyene har derimot Michael O ` Leary gitt opp. Han sier:

-Forslaget får ikke støtte overalt i Europa. Jeg vil nok ikke i min levetid få oppleve at dette forslaget går igjennom, men det får så være. Vi jobber videre mot nye mål og ser oss ikke tilbake.

Øker Malaga-frekvensen
Moss Lufthavn Rygge er utpekt som satsingsområde for Ryanair. Nå øker selskapet frekvensen til blant annet Malaga.

-Ryanair øker fra to til tre ukentlige avganger til Malaga, opplyser markedssjef, Silje Thoresen til Spaniaposten.

I tillegg til Malaga økes frekvensen på rutene til Krakow, Riga og Tallinn i sommer. Ryanair har nå fire basefly, 34 ruter og to millioner passasjerer årlig fra Rygge.

-Vi er stolte av Ryanairs store engasjement på lufthavnen vår. Selskapet satser stort til glede for veldig mange mennesker, sier administrerende direktør ved Moss Lufthavn Rygge, Pål Tandberg.

Spanske rutene går bra
Ryanair ønsker ikke å si noe eksakt om hvilke ruter som går best, men etter det Spaniaposten kjenner til er de spanske destinasjonene Alicante og Malaga blant de aller beste – sammen med London.

-Jeg kan bekrefte at alle de spanske rutene vi har går meget bra, men vi kan ikke si noe mer spesifikt enn dette, sier Silje Thoresen.
Den innkommende trafikken, altså utlendinger som kommer til Moss Lufthavn Rygge, øker også sterkt. Blant annet er ruten til og fra Madrid meget populære blant spanierne.

-Både ferie- og businesstrafikken er god på Madrid-ruten, bekrefter markedssjefen.

Olav Thon fornøyd
Milliardæren Olav Thon, som er blant Moss Lufthavns største eiere, ser positivt på utviklingen av lufthavnen i Østfold etter en tung, økonomisk periode.

-Ryanairs inntreden har gjort det mulig å bedre resultatene og jeg er imponert over hva de har skapt på kort tid. Det at det kommer mange utlendinger via lufthavnen gleder meg ekstra. Jeg driver jo mange hoteller og nesten alle som kommer hit må jo ha en seng å sove i, sier en humørfylt Olav Thon til Spaniaposten.

I tillegg til Moss Lufthavn Rygge flyr Ryanair fra Haugsund og Sandefjord Torp. Ingen andre norske lufthavner er aktuelle for Ryanair med det første. Høye Avinor-avgifter er begrunnelsen for akkurat det.

Av: Jon Henriksen

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter