11.7 C
Alicante
30.4 C
Málaga
20.1 C
Las Palmas de Gran Canaria

Lill Strømsnes – “Ønsker ikke å være Little Norway”

Ved Costa Blanca Undervisning i Albir er skoleåret i full gang. Hos rektor Lill Strømsnes skal det som vanlig satses hardt på sang og musikk i tillegg til normal undervisning. Nytt av året er at skolen også skal prøve seg frem med en del skuespill og teater.

Av 12 ansatte ved Costa Blanca Undervisning har fem musikalsk bakgrunn. Det skulle legge et godt grunnlag for å lage en skikkelig ”musikkskole”. Hva er vel da mer naturlig enn å starte skoleåret med sang og musikk?

Ved Costa Blanca Undervisning i Albir er skoleåret i full gang. Hos rektor Lill Strømsnes skal det som vanlig satses hardt på sang og musikk i tillegg til normal undervisning. Nytt av året er at skolen også skal prøve seg frem med en del skuespill og teater.

Av 12 ansatte ved Costa Blanca Undervisning har fem musikalsk bakgrunn. Det skulle legge et godt grunnlag for å lage en skikkelig ”musikkskole”. Hva er vel da mer naturlig enn å starte skoleåret med sang og musikk?

– Vi hadde en kjempefin start med foreldre, elever og musikalske innslag i skolegården. Her på skolen har det alltid vært satset på musikk. I år skal vi også prøve oss frem med en del skuespill og teater. Det er for øvrig også de eneste ettermiddagsaktivitetene vi legger opp til. Vi ønsker ikke å være noe ”Little Norway”. Det finnes masse fine tilbud i det spanske lokalmiljøet i form av idrettsforeninger og lignende. Vi oppfordrer fortrinnsvis elevene til å integrere seg, sier Lill Strømsnes.

Ikke fritt frem
Skolen i Albir har eget øvingslokale som også kan disponeres i fritiden. Den musikalske staben byr på undervisning i en rekke instrumenter, deriblant gitar, trommer og trompet, i tillegg til sang. Elevene kan lære seg å spille instrumenter, eller de kan utvikle sine talenter hvis de har musikalsk erfaring fra før.

– Det er mange musikalske elever her ved skolen, og alle arrangementene her inkluderer sang og musikk. Men det er ikke slik at vi kan gjøre akkurat som vi vil. Vi har kunnskapsløftet å forholde oss til, den faglige biten er fastsatt av departementet hjemme i Norge. Det eneste vi bestemmer til en viss grad, er hvordan vi skal gjennomføre. Det er ikke fritt frem fordi vi er privatskole, slik noen kanskje tror. Det finnes en egen privatskolelov som definerer hvordan privatskolene skal drives. Egentlig har vi to lands lovverk og forholde oss til. Norske lover forteller oss hvordan vi skal drive skolen. Mens spanske lover forteller oss for eksempel at vi må ha handikaptoalett i alle etasjer, og at vi må ha den og den type rullestolheis. Vi er for øvrig fullt tilrettelagt for handikappede elever, selv om vi per i dag ikke har noen, forteller Lill.     

Skolemat
En ting Lill er særlig fornøyd med å ha fått gjennomført i løpet av sin fartstid er skolematordningen. Elevene betaler 20 euro mer ekstra i måneden. For det får de sunn og riktig mat på skolen hver eneste dag.

– Det er en fin måte å sikre seg at alle får i seg mat på. Særlig i de varmeste månedene kan matpakka fort bli svett. Da er det lett for noen å hoppe over. Hver dag i den timelange matpausen, som for øvrig er den eneste felles pausen elevene har, blir det satt frem sunn ”skolemat” nede i kantina. Alle ordner seg selv. De yngste sitter i klasserommene og spiser, mens de eldre kan sitte hvor de vil. Lærerne spiser sammen med elevene. Man yter som kjent bedre med et riktig og regelmessig kosthold. Dessuten er skolematordningen bra for disiplinen, som vi for øvrig føler at vi har god kontroll på. Vi er ikke plaget med forsøpling og hærverk, snarere tvert imot. Elevene er veldig flinke, de både rydder og setter inn i oppvaskmaskinen etter seg.

Egen stil
Ved Costa Blanca Undervisning har de gjennom årene utarbeidet sin egen stil. Lill Strømsnes har klare formeninger om hvordan hun mener en god skole bør være.

– Som sagt har vi departementet hjemme i Norge å forholde oss til. Men det er vi som bestemmer hvordan vi velger å gjennomføre. Her på skolen har vi for eksempel ikke lærerværelse i normal forstand, vi har heller ikke felles pauser med inspeksjon. Hvis elevene er slitne tar lærerne dem med seg ut. Prinsippet er at lærerne alltid skal være sammen med elevene, forklarer Lill.
Elevene og deres læringsmiljø og klassemiljø er fundamentale ting for Lill Stensnes. Det samme er et tett samarbeid med foreldrene. Skolens dører står åpne for dem til alle døgnets tider.

– Jeg har 60 elever. Det betyr at jeg har 120 foreldre å forholde meg til. De er alltid velkomne her, og vi er alltid åpne for innspill fra dem. Utfordringen består i å gjøre alle fornøyde. Når det gjelder elevene er det viktig å fokusere på at det er vi lærere som er her for dem, og ikke omvendt. Jeg tror at et tett samarbeid mellom lærere, foreldre og elever er helt essensielt for å drive en god skole.  

Godt fornøyd
Skolen i Albir har oppgradert utearealene i løpet av sommeren, både de og fotballbanen har fått nytt dekke av kunstgress. Ellers er det meste som før. Alle stillinger er besatt og skolen har som vanlig ikke hatt problemer med elevmassen.

– Det er alltid spennende med et nytt skoleår. Men noen revolusjonerende forandringer er det nok ikke å snakke om. Vi har en stabil lærerstab med lite gjennomtrekk. Vi fyller bare på en gang i blant ved behov. Når det gjelder elevantallet har det nesten alltid vært fullt hus. I år er foreløpig 58 av 60 plasser opptatt. Det tar jeg som et tegn på at vi gjør noe riktig. Og at i hvert fall en del av lærerne og elevene, og ikke minst foreldrene, trives og er fornøyde, sier Lill.

På aktivitetsfronten er det som vanlig planlagt ”HøstKafé” og ”VårKafé”, samt den tradisjonelle 17. mai feiringen, og avslutningsfesten før sommerferien. På sistnevnte satses det på underholdning på både norsk, spansk og engelsk. Målet er å forsøke å gjenspeile noe av det man har vært igjennom i løpet av året.  

– Vi har det veldig fint, de fleste av oss er enige om det. Men vi kan ikke rette på feil vi ikke vet om. Så er det noen som ikke er fornøyde håper jeg de kan komme og ta det opp, oppfordrer Lill.

Så er det tid for å bryte opp. Klokka forteller at det er mat på gang, og en travel rektor må haste av sted. Elevene og de andre lærerne venter nede i kantina.

Relaterte saker

- Advertisement -