23.1 C
Alicante
30.4 C
Málaga
21.3 C
Las Palmas de Gran Canaria

– Jeg kan godt tenke meg en pensjonistilværelse i Spania

Spaniaposten møtte en engasjert og opplagt Bjørn Kjos i baren på Albir Playa Hotell, bare en liten time før han skulle holde foredrag i Alfaz del Pi.

Bjørn Kjos er utdannet både jagerflyver og jurist. Det var i kraft av sistnevnte yrke at han nærmest tilfeldig havnet i flybransjen.

Spaniaposten møtte en engasjert og opplagt Bjørn Kjos i baren på Albir Playa Hotell, bare en liten time før han skulle holde foredrag i Alfaz del Pi.

Bjørn Kjos er utdannet både jagerflyver og jurist. Det var i kraft av sistnevnte yrke at han nærmest tilfeldig havnet i flybransjen.

– En gang for ganske lenge siden jobbet jeg som advokat for noen venner av meg, de drev et lite flyselskap som begynte å gå dårlig. Så en dag spurte de om ikke jeg kunne tenke meg å bli med å stable det skikkelig på bena igjen. De hadde mange uløste aksjer på den tiden, og det ble til at jeg kjøpte alle sammen. Det hele begynte med et knippe småfly som fløy på innlandskontrakter for Braathens Safe. Men da SAS overtok Braathens ble det fort slutt på oppdragene. Plutselig sto valget mellom å legge ned eller ruste opp og bli konkurrenter. Forteller flyselskapsgründeren, hvis flyflåte i dag frakter 10 millioner passasjerer til 82 forskjellige destinasjoner rundt om i Europa, samt Marokko og snart Dubai. 

Kommet for å bli
På morgenkvisten den 18. September skrev en av finansavisene at aksjekursen til Norwegian hadde steget med 10 % etter at det ble kjent at selskapet hadde sagt nei til oppkjøp. Den nyheten mottar Kjos med stoisk ro.
– Nei det har jeg ikke hørt ennå, men det skjer til stadighet. Det er for øvrig riktig at vi akkurat har sagt nei til et tilbud om å bli kjøpt opp. Vi får av og til slike henvendelser, og det er jo alltid hyggelig. Men særlig interessant er det ikke. Vi har det bra som vi har det. Man skal tenke seg godt om før man inngår ekteskap med andre.

Kjos tror at fremtiden innen bransjen tilhører fleksible og omstillingsdyktige selskaper av en viss størrelse. Og at de fleste av lavprisselskapene er kommet for å bli.
 

– I et stadig tøffere marked er det klart at noen vil falle fra. Jeg tror at noen av de mindre sentraleuropeiske selskapene som har dårlig et hjemmemarked kanskje vil forsvinne etter hvert. Hjemmemarkedet er viktig, det er det du skal leve av. For å kunne fly billig må du dessuten ha en viss størrelse på flåten, minimum 15 – 20 fly. Ellers tror jeg giganter som for eksempel Britisk Airways og Air France bestandig vil overleve. Markedet vil alltid være nødt til å ha en viss mengde av de store selskapene som driver massetransport rundt omkring over hele kloden. De passasjerene som ikke skal fly kronglete og langt derimot, de som kanskje bare skal en langweekend til Paris eller fjorten dager til Kreta, de kommer like gjerne til å velge lavprisselskapene, forklarer Norwegiansjefen.
 

Oljeprisene opp
Bjørn Kjos syntes å ha et forbausende avslappet forhold til det som opptar hans mange kolleger ute i verden aller mest om dagen, nemlig oljeprisene.

– Prisene på drivstoff er det lite vi kan gjøre noe med. Jeg var selv innom oljebransjen sammen med min bror på 80-tallet, og fulgte markedet i mange år. Men når vi forsøkte å forutsi prisene, bommet vi alltid. Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at de vil gå opp på sikt, det er det ingen tvil om. Så man er nødt til å omstille seg.
Norwegians omstilling har først og fremst bestått i å bestille 50 nye fly, en av de største ordrene Boieng har mottatt fra et nordeuropeisk flyselskap noen gang. 8 av flyene leases og er allerede kommet, mens de øvrige 42 er kjøpt og betalt og ventes ut på nyåret.

– Det er drivstoffvennlige fly som er fremtiden for vår bransje. En kan nesten se på flyflåten til et selskap om det vil overleve eller ikke. Når oljeprisene kommer opp i 150 dollar fatet kan du ikke drive lønnsomt lenger uten å ha moderne fly. Alle de nye flyene våre er av typen Boeing 737-800, utstyrt med alt tenkelig drivstoffbesparende ekstrautstyr. Disse nye maskinene konsumerer omtrent en tredjedel mindre enn gjennomsnittet på de flyene som er på markedet i dag. Hvis vi for eksempel sammenligner med et MD-82, flytypen som forulykket i Madrid for kort tid tilbake og som det fortsatt går mange av, vil man spare 15 millioner kroner i året per fly ved å bytte til Boeing 737-800. Det er store penger, tenk deg når du har 50 fly sånn som oss, sier Kjos retorisk.

”Favorittdestinasjon”
Norwegian dekker nå de fleste vanlige destinasjoner på den iberiske halvøy. Noen bare på sommeren riktignok, sånn som for eksempel Valencia. Madrid har de ikke helt avgjort hva de skal gjøre med enda, om de skal la den fortsette utover vinteren eller ei. Uansett avslører Kjos at han har stor tro på fremtiden når det gjelder rutene til Spania.

– Vi kommer til å vokse i dette markedet, det er helt sikkert. Nordmenn kommer alltid til å reise ned hit, også i dårligere tider. Så selv om Thailand og andre eksotiske destinasjoner kanskje vil merke nedgang, er det jo alltid hyggelig med Spania. Det er for øvrig første gang jeg er her i området, jeg har vært i Valencia, men aldri Alicante. Det store norske miljøet her nede gjør dette området til en ”favorittdestinasjon” for oss. Vi har alltid hatt stor trafikk på rutene til Costa Blanca.  

Norwegiansjefen har vært ganske mye i Spania, både i forretningsøyemed og på ferie. Han syntes det et lett sted å være. Et land med masse trivelige folk og en fascinerende arkitektur, som har gjort at han har bestemt seg for å reise mere rundt i årene som kommer. Når det gjelder den norske utvandringen til Costa Blanca har han bare positive ting å si.  

– Nesten med en gang jeg landet forsto jeg hvorfor så mange nordmenn flytter ned hit. Det er nesten så jeg ikke forstår hvorfor ikke flere gjør det, særlig de som blir pensjonister. Dette er et flott område med et fantastisk klima. Jeg kan godt tenke meg en pensjonisttilværelse her nede selv, det frister helt klart. Problemet er at jeg er så forferdelig glad i å gå på ski, så hvis jeg skulle flytte, blir det nok i tilfelle med pendlerstatus. Men det skulle jo eventuelt ikke by på problemer, sier den åpenhjertige Norwegiangründeren med et smil om munnen, før han må videre for å holde foredrag om historien til sitt eget livsverk."To make the impossible, possible. The history of Norwegian", handler om Davids kamp mot Goliat, om det å tørre å utfordre.

Relaterte saker

- Advertisement -