Få, om noen, kjøretøy har vært like myteomspunnet som motorsyklene fra Harley Davidson. Men må man ha møkkete olabukse, slitt skinnvest, hullete boots og et brokete rulleblad for å kjøre Harley? Spaniaposten har tatt turen innom Iron Boyzz i Torrevieja.
Butikken er full av effekter, klær, ekstrautstyr og Harleyer i alle varianter. Bak veggen som deler lokalet i to, åpenbarer det aller helligste seg, et verksted fylt til randen med deler og verktøy, midt oppe i det hele står en mann som minst har doktorgradskompetanse på Harley Davidson.
Rune Skullerud tenner seg en Marlboro Light og begynner å fortelle om sin 35-årige lidenskap for den amerikanske motorsykkelfabrikkens produkter.
– Min første motorsykkel var en Suzuki 100, som jeg anskaffet meg da jeg tok lappen i 1972. Så ble det både Honda og Kawasaki, før jeg i 1974 satt på en Harley Davidson for første gang. Samme år kjøpte jeg en Chopper for 4.200 kroner. Siden den gang har det i praksis bare vært Harley, selv om jeg også har samlet på Ducati underveis.
Iron Boyzz
Rune og kona hadde drevet baren La Luna i Playa Flamenca i noen år, da de i 2003 bestemte seg for å ta med seg barna og flytte nedover på permanent basis.
– Da jeg kom til Spania begynte jeg å reparere motorsykler hjemme i garasjen. Men det ble fort for lite. På et tidspunkt hadde jeg 12 stykker stående ute i hagen, da begynte naboene å klage, og ting begynte å begrense seg selv. Så i 2007 kjøpte jeg disse lokalene og satte i gang, forteller Rune.
Iron Boyzz kjøper, selger, reparerer, modifiserer og bygger Harley Davidson motorsykler. Du kan godt stikke innom med et annet merke også, men da er det ikke sikkert du vil få hjelp.
– det er Harley som er min greie. Det er det jeg kan. En gang brukte jeg over to timer på å finne batteriet på en Suzuki, det sier seg selv at det blir dårlig butikk. Jeg kan i verste fall ta oljeskift på japsene, ikke noe særlig mer enn det. Når det gjelder Harley tar jeg derimot på meg alt, også motoroverhalinger selv om det ikke alltid er å anbefale. En motor koster fra 4.000 euro og oppover, så ofte kan det bli billigere å kjøpe ny, forklarer Rune, og tenner seg en ny Marlboro Light.
”Custom Made”
For tiden selger Iron Boyzz gjennomsnittlig en Harley Davidson i måneden, og Rune er godt fornøyd med det, selv om han selvsagt gjerne skulle ha solgt to. Men det er ikke salg som står i hovedfokus, det er snarere bygging og modifisering som er de største satsningsområdene, og den type oppdrag er det nok av, snart skal det bygges annen etasje i lokalene, verkstedet begynner å bli for lite. Som de fleste andre Harley mekanikere, er Rune selvlært.
– Mesteparten av oss, som driver med dette, er selvlærte, det vil si, vi lærer av hverandre og utveksler erfaringer. Det finnes ingen fasit for Harley Davidson, dette er praktisk kunnskap, ren mekanikk, ikke moderne elektronikk, selv om nyere Harleyer også har nok av det. En av favorittbeskjeftigelsene våre, er å bygge opp sykler fra bunnen av, ”Custom Made”. Jeg har bygd en Harley helt fra scratch siden jeg startet Iron Boyzz i september i fjor. Det var for direktøren for Zodiac, en av verdens største leverandører av Harleydeler. Da er det ikke snakk om noe ferdig kit som bare kan settes sammen, mange av delene må håndlages. Det blir mye dreiing, filing og pussing, for ikke å snakke om skruing.
Livsstil
Ifølge Rune Skullerud er Harley Davidson mer enn bare en motorsykkel, det er en livsstil. Hver Harley har sitt eget liv, den har sjel. Dessuten er ingen helt like, alle har sitt lille særpreg.
– Å kjøre Harley er en egen livsstil, noe du dedikerer deg fullt og helt til. Det er også en god investering, du taper ikke penger. For eksempel får du lett kjøpt en 15 år gammel japse for 1.500 euro. For en like gammel Harley må du fort ut med 15.000 euro, det er ofte mer enn den kostet da den var ny. Når det gjelder kvalitet, er det ikke lenger noe tema, det har den nye ”Evolutionmotoren” sørget for. Problemet med Harley, har ofte vært at folk har skrudd dem helt i hjel. Folk som ikke har peiling begynner og skru, så bare skrur og skrur de, helt til de til slutt ikke får startet motoren. En Harley er heller ikke vanskelig å manøvrere slik noen vil ha det til, den kan virke tung å se på, og den kan være tung når den står stille. Men så for du kommer i gang, er den temmelig lettkjørt. Harley Davidson er for alle, og du kan velge alt fra en Sportster på 883 kubikk, til en Road King på 1.900 kubikk, opplyser den engasjerte Harley entusiasten, før han tenner seg nok en Marlboro Light.
Rune mener at Spania er motorsykkellandet over alle motorsykkelland. Lappen koster bare 3-400 euro, og det er sesong hele året.
– Det er en helt annen sykkelkultur her enn hjemme i Norge. Forrige helg var vi på treff i San Pedro, da var flere tusen sykler samlet. Dette er så definitivt et sykkelland. For oss som driver med Harleymodifisering er det en fryd, så lenge du har fjæring blir stort sett alt godkjent. Prisene er det heller ikke noe å si på, du får en pent brukt Harley fra rundt 5.500 euro og oppover. Jeg vet om mange som har begynt å kjøre sykkel etter at de har flytta til Spania. Lappen er billig, du kan ta den på engelsk, og du kan ta den på bare 3-4 dager. Hvis du har norsk førerkort må du passe på å få bytta til spansk, ellers er det bare å sette i gang. Motorsykkelmiljøet er forresten veldig sosialt, masse turer og treff. Hver onsdag hele året arrangerer vi ”bikertreff” på La Luna, man må for øvrig ikke ha egen Harley for å være med der.
Allemannseie
Harley Davidson er en internasjonal ”greie”. Iron Boyzz importerer fra mange land, særlig fra England og Tyskland. Kundemassen kommer fra hele Europa og fra alle samfunnslag, kan Rune fortelle.
– På 70-tallet var det stort sett ”fillefranser” som kjørte Harley. Dette har forandret seg radikalt de siste femten årene. Harley Davidson er blitt allemannseie, og kjøres i dag av alle typer mennesker, også presidenter og direktører. De kommer jo i alle prisklasser, det finnes knapt noen begrensning. To gasshåndtak kan for eksempel se helt like ut, men prisen kan variere med 200 euro. Det er det vi kaller usynlig kvalitet, det kommer an på om håndtaket er dreid i et stykke eller ikke. Felgene på den ene sykkelen min er et annet eksempel, de koster 4.000 euro uten dekk. Det er fordi de er laget av et stykke metall, etter 48 timer i en dreiemaskin kommer de ut som ferdige felger. På en annen side kan du kjøpe en fiks ferdig strøken sykkel til 5.500 euro. Harley er blitt et ”folkekjøretøy”. Et bevis på det er at verdens største organisasjon er H.O.G, Harley Owners Group. Det er nye tider. Mine kunder består av hummer og kanari, med et aldersspenn fra 20 til 72 år.
Alle mulige slags folk kommer innom Blizz Boyzz bare i løpet av den lille timen Spaniaposten er der, meningen er at det skal være et sted for alle som er interessert i Harley. Runes kone Irene, som selvsagt også har lappen, er sterkt engasjert i å få flere damer med i miljøet. Hun er med og hjelper til i butikken hver formiddag. Familien Skullerud med fire barn har funnet seg godt til rette i sitt nye hjemland.
– Vi har kommet hit til Spania for å bli, det er helt klart, noen ganger angrer jeg på at jeg ikke dro før. Vi har kommet bra i gang med sjappa her, om ikke lenge skal jeg bygge andre etasje, da blir det butikk oppe og verksted nede. Jeg har det akkurat slik jeg ønsker å ha det, livet består av familie og sykkel. Hva mer kan man ønske seg? Spør mannen bak Iron Boyzz og tenner seg en ny Marlboro Light. Klokka nærmer seg seks, og det er på høy tid å begynne å skru litt igjen.