Minister skrinlegger muligheten for tog fra Fuengirola til Marbella i denne runde

Publisert

Spanias samferdselsminister har slått ned på muligheten for å forlenge togstrekningen C1 Malaga – Fuengirola langs Costa del Sol til Marbella eller til og med Estepona.

Óscar Puente uttalte seg mandag 1. april for første gang siden han tiltrådte om debatten i Malaga-provinsen i et intervju med journalisten Carlos Alsina på radiokanalen Onda Cero.

Puente sa at «ulike alternativer» vurderes i forbindelse med den mulige forbindelsen: «Det ene er å styrke og forlenge Cercanías-togforbindelsen, noe som vil føre til at ruten Marbella-Malaga ikke blir konkurransedyktig hvis toget stopper på 20 steder».

Han legger til: «Å forlenge Cercanías til Marbella med alle disse stoppestedene betyr at folk til slutt ender opp med å gjøre det samme som de gjør nå, nemlig å ta bilen til Malaga for å ta AVE.»

Ny togkorridor

Puente sier at det kun er mulig å bygge en ny togkorridor, i tråd med de siste tekniske studiene som er utført i Malaga, sponset av Unicaja, bystyret og provinsmyndighetene, og som er sendt til departementet for vurdering.

Derfor gjenstår det andre alternativet, som, som ministeren påpekte, er å «opprette en direkte linje, Marbella-Malaga, med høyhastighetstog». «Problemet med transport er at du tegner en linje på kartet, og alt virker veldig enkelt, du tegner en rett linje, og det er enkelt. Men problemet med landskapet og de økonomiske og miljømessige betingelsene for en slik linje er enorme», sier han.

«For øyeblikket er det ingen som foreslår en løsning med disse egenskapene når det gjelder kostnader og miljøpåvirkning», sier han. «Jeg tror det er vanskelig å forplikte seg til noe slikt innenfor en rimelig tidsramme når det for øyeblikket ikke finnes noen mulighetsstudie eller miljøkonsekvensutredning, og heller ikke et eneste stykke papir å jobbe med», la Puente til.

Skiftende regjeringer under Partido Popular og PSOE har imidlertid bevilget midler over statsbudsjettet år etter år i minst ti år, til sammen mer enn åtte millioner kroner, alltid under samme overskrift: studier av kystbanen.

I 2018, under Partido Populars regjering, presenterte ministeren for offentlige arbeider, Íñigo de la Serna, en studie av flere alternativer for traseen til Estepona, med en plan om å gå videre til første fase av miljøstudien, selv om denne prosessen til slutt ble avbrutt.

Puente viste til forbedringen av jernbaneforbindelsene i området, spesielt prosjektet med å legge dobbeltspor for Cercanias «for å gi den større kapasitet».

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter