Hotellkjedene på Kanariøyene står overfor en kraftig nedgang i turismen fra Tyskland og Skandinavia i 2023. Det er en trend som tvinger bransjen til å lete etter nye markeder og forbedre tilbudet.
Representanter for de største hotellkjedene på Gran Canaria diskuterte nylig utfordringene for resten av året. José Alba, administrerende direktør for hotelldivisjonen i Lopesan Hotels & Resorts, fremhevet at de i mai og juni opplevde en nedgang i antall bookinger på 18 %. Til tross for dette var belegget noe bedre enn forventet, noe som bidro til å balansere situasjonen.
Ifølge Alba har de opplevd en nedgang i tyske turister på 11 prosent og en nedgang i skandinaviske turister på 30 prosent sammenlignet med 2016 og 2017. «Vi ser ikke veldig lyst på fremtiden», innrømmer han, «og vi må jobbe med å diversifisere markedet.» Han oppfordrer Gran Canarias turistbyrå til å fortsette arbeidet med å tiltrekke seg nye markeder, spesielt fra øst, skriver Canarias7.
Manuel Gruñeiro, utviklingsdirektør i Be Cordial Hotels, var optimistisk med tanke på bransjens fremtid. Han påpekte at situasjonen nå er svært forskjellig fra 2016 og 2017, som var sterkt preget av den arabiske våren, noe som førte til unormalt høye beleggstall. Gruñeiro insisterte imidlertid på at bransjen må tilpasse seg nye tider og hele tiden jobbe for å forbedre tilbudet.
Juan Francisco Hernández, regional salgsdirektør i Barceló Hotel Group, uttrykte også optimisme for fremtiden. Til tross for noen vanskeligheter, som en treg mai måned, forventer han forbedringer i løpet av de kommende månedene.
Til slutt bemerket José María Mañaricua, driftssjef på Gloria Palace og president i FEHT, at Gran Canaria så langt i år ligger 2 % under 2019-tallene, mens Tenerife ligger 8 % over de samme sammenligningstallene.