Nå vil alle ha nøkkelhold og ettersyn av ferieboligen

Publisert

Viktig at hagen ser bebodd og stelt ut, også når feriehuset står tomt.

Ingvild, fra Ringsaker gir Spaniapostens lesere dette enkle rådet i disse tider hvor husokkupanter har skremt mange med en bolig i Spania som står tom. Hun utgjør halvparten av det norsk-britiske ekteparet som sammen mes sine tre ansatte utgjør selskapet HILTEK. I snart ti år har de tatt hånd om folks ferieboliger på Orihuela Costa og i Torrevieja.

Ingvild har bodd fast i Spania siden 2006 og kommer opprinnelig fra Brumunddal. Hun er utdannet Diplomøkonom og er kjent for mange fra sin periode i eiendomsmegler Remax og også de siste 10 årene som salgsleder hos LNDINBOLIG hvor hun fremdeles selger boliger.

Ettersyn av bolig i Spania
FORMALITETER OG PRAKTISKE LØSNINGER: I snart ti år har Ingvild og Craig drevet selskapet som ser til boliger på Orihuela Costa og i Torrvieja. Han er opprinnelig murermester og Ingvild er Diplomøkonom og har drevet med eiendom i Spania gjennom mange år. Bedriften har eksistert i snart ti år og det er fem personer som tar seg av oppgavene.

VEKSTBRANSJE: Folk vil gjerne nyte tiden i Spania og bruke mindre tid på utvask, vedlikehold og overraskelse ved ankomst. I tillegg er det nyttig å ha noen med nøkkel når fetteren fra Hamar skal låne huset eller leieboeren skal sjekkes ut.

Craig er fra London og muremester siden 1998 så hos disse to er ekspertisen og erfaringen er på plass.

Vårt konsept er tuftet på tillitt og anbefalinger

– Butikken har gått over all forventning, sier Ingvild. Behovet for nøkkelhold har alltid vært tilstede. Ekstra travelt har vi det nå, nå under disse korona-tider. Området vi operer i har et levende tilbud året rundt. På vinteren er det pensjonister og om sommeren barn, barnebarn for dem som er prisgitt skoleferien. Firmakunder og leietagere har vi hele året rundt.

Nesten ingenting er så intimt som noens hjem.  Det er et stort ansvar å ta vare på nøklene til noens ferielykke. Et ansvar man skal være seg bevisst.

En del av suksessen er kanskje at vi alltid forsøker å tenke på hvordan vi ville likt at noen skulle se etter vårt hus i utlandet, forteller Ingvild.

– Mange av kundene våre er skandinaver som har realisert drømmen om en bolig i solen, men  de har også en del store norske firma. Vårt konsept betyr at vi er tilstede og leverer en totalløsning under hele forholdet kundene våre har til Spania, før, under og etter handelen. Med en bolig følger det ettersyn og vedlikehold. Der tilbyr vi løsninger. Sier Craig.

Slik fungerer ettersyn av ferieboligen i praksis

To ganger i måneden er det gjennomgang av boligen, det ventileres, dører vinduer og låser sjekkes, vann og strøm kontrolleres, de skyller ned i alle sluk og vasker, blant annet- Posten tas inn en gang pr mnd.  Kunden mottar deretter epost om alt er greit eller ikke. Dersom det er et problem, tar de bilder. Er det noe som må løses med umiddelbart blir kunden oppringt. For eksempel i disse tider anbefaler vi at hagen ser bebodd og stelt ut selv når ingen bor der.

De har et sett nøkler til kundens hus, og det er til HILTEK andre firmaer ringer dersom kunden trenger at disse kommer inn med leveranser eller for å ordne noe. Samtidig har kunden alltid noen å ringe hvis uhellet er ute, for eksempel hvis man har mistet eller glemt nøkkelen. 

I tillegg til basis nøkkeloppbevaring og ettersyn,  tilbyr de også tilrettelegging og vasketjenester i forbindelse med besøk. De bistår flere store norske firma der de ansatte bruker boligene flittig, da er det viktig med utvask og innvask. 

– Vasking er blitt mer og mer populært de siste årene, for har man feriebolig her nede har man ofte mer penger enn tid. Da ønsker man ikke å bruke to dager av ferien sin på å vaske seg inn og ut av boligen sin, kan Craig fortelle.

Ikke dyrt med ettersyn av ferieboligen i Spania

Basis nøkkelhold med 2 full-sjekk inspeksjoner pr måned koster 220 euro pluss moms pr år. Så kommer tilleggstjenester utenom.

En annen viktig rolle de har som nøkkelholdere, er innsjekk og utsjekk av leietakere. De møter leietaker og forklarer hvordan huset fungerer, og så sjekker de boligen etter leieperiodens slutt, slik at man kan være sikker på at den er etterlatt i tilfredsstillende stand. 

– Våre kunder velger å ta hånd om selve utleie-biten selv, og betaler oss kun for tjenestene vi utfører. Dette sparer kundene våre mye på, siden de ikke trenger å bruke et tradisjonelt utleiefirma til å gjøre det, skyter Ingvild inn.

Oppussing og vedlikehold

Ingvild legger til: 

– Firmaet vårt hjelper også til med oppussing og vedlikehold. Her kommer Craigs bakgrunn spesielt godt med. Han vet hva som skal til for å få jobben ordentlig gjort. Det har vært mange forskjellige henvendelser og behov fra kunder opp gjennom årene. Ofte dreier det seg om problemer relatert til de store regnfallene. Da har selskapet gjort det de kan for å utbedre, forhindre og forminske fuktighet og skader. 

– Kundene våre er svært takknemlige for at de har noen her til å løse flokene dersom de oppstår, sier Craig. 

Bedriften og ekteparet er kommet for å bli

– Vi mener det er viktig å holde oss til det vi er gode på. Det som fungerer skal vi ikke forandre på. Alt krever innsats og dedikasjon. Når vi i tillegg er så heldige at vi har nettverket, ekspertisen og tillitten fra klientene er det duket for videre suksess.  I tillegg er vi en familie på fire som stortrives med tilværelsen og livet vårt her i Spania, istemmer ekteparet.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter