Så lenge flyene står stille er tapene enorme for fly-bransjen. Den spanske staten har en stund vært avventende med økonomiske bidrag til til Iberia. Man har ventet på en Europeisk plan for økonomisk hjelp til «strategiske bedrifter». Samtidig er Iberia nå eid av det internasjonale selskapet IAG som også einer British Airways, dermed er det ikke lenger ett spansk selskap selv om det er det flyr med de spanske fargene. Air France-KLM har allerede fått hjelp av den Franske og Nederlandske staten.
Som følge av at en Europeisk felles løsning lar vente på seg har den spanske regjeringen nå sagt seg villige til å stille opp med garantier for lån til Iberia, såkalte ICOs.
Den spanske transportministeren Jose Luis Abalos jobber for å komme til en felles løsning for bransjen sammen med Tyskland, Frankrike og Italia. Disse landene vil fremover koordinere sine tiltak for «sine» flyselskaper og jobbere for en felles løsning via EU.
Iberia vil fortsatt kjøpe Air Europa. Transaksjonen står på vent mens man venter på et klarsignal fra Europeiske konkurranse-myndigheter.