På Kanariøyene vil «Fred Olsen» utstyre flere av sine ferger med infrarøde kamera. Man håper at kollisjon kan unngås ved at man ved å se varmen fra de store pattedyrene.
I første omgang er dette et prøveprosjekt hvor «Fred Olsen lines» deltar i samarbeide med Universitetet på Tenerife (La Laguna). Kanariøyene har flere populasjoner hvaler. Blant dem er det spermhvalen som er den mest truede. Økende antall hurtiggående ferger trafikkerer ruter mellom Gran Canaria, Tenerife, Lanzarote og La Gomera. Med høyere fart øker også sjansen for at fergene kjører på hvaler som blir alvorlig skadet og ofte går en langsom død i møte.
Man anslår at det i snitt har blitt drept 2.5 spermhvaler i året rundt Kanariøyene som følge av fergene. Dette tilsvarer mer eller mindre antallet dyr bestanden øker med årlig. Men bare til nå i 2019 har man registrert fem døde hvaler etter påkjørsler noe som klart viser faren disse hurtiggående båtene utgjør for bestanden i havet.
Spanske myndigheter har tegnet opp spesielle zoner hvor man ønsker å ta spesielt hensyn til hvalene. Dette er områder som ofte er viktige for de store dyrene med tanke på at de enten jakter der eller bruker områdene for å føde. Det er i disse ZEC, Zona de Especial Conservación, hvor de varmesøkende kamera primært skal brukes ombord på fergene. I de samme områdene har man blitt enige med fergeselskapene at hastigheten skal reduseres fra den vanlige marsjfarten på 18 knop ned til 10 knop i ZEC-områdene.