Spansk politi øker bruken av små droner i jakten på syndere i trafikken. Det var påsken 2018 Guardia Civils trafikkenhet DGT begynte bruken av små droner i trafikken.
I ett år har dronene fulgt trafikken og som konsekvens av å være et prøveprosjekt har man til nå ikke skrevet ut bøter basert på dronenes observasjoner. Visedirektør i DGT, Ana Isabel Blanco, uttalte i forbindelse med påske-rushet at politiet nå jobber mot at data fra dronene godkjennes for bruk til å skrive ut bøter, trekke prikker fra førerkort og eventuelt beslaglegge førerkort i ekstreme tilfeller.
Åtte av dronene var i bruk under påsken, en periode som normalt er preget av svært høye dødstall på spanske veier i det 15.5 millioner trafikanter beveger seg rundt om i landet. Spania er geografisk sett et stort land med rundt 160.000 kilometer vei. Ett av målene med dronene er at de i større grad skal erstatte bruken av helikoptre som er svært kostbare. Ved å bruke droner kan man bedre overvåke større deler av veinettet og det til en lavere kostnad pr km.
Dronene politiet i dag bruker kan holde seg i luften i rundt en halvtime, men batterikapasiteten vil øke fremover. Lovverket begrenser dronene til en høyde av 120 meter. De er alle utstyrt med et kraftig kamera som over en distanse på opptil to kilometer tydelig skal kunne se inn i bilene for å eventuelt se om føreren bruker en mobiltelefon eller kjører uten bilbelte.
75 politifolk er trent opp i bruk av de nye dronene. Dette gjelder 30 drone-piloter, 11 kameraoperatører, 25 som jobber med å vedlikeholde farkostene og ni personer som jobber med det politiet kaller «administrative oppgaver».