Den nettbaserte markedsplassen for privat utleie av leiligheter Airbnb tilbyr hele 3.153 leiligheter i Torrevieja. Det går frem av en undersøkelse fra Universitetet i Alicante. Saltbyen er i ferd med å bli blant nettstedets mest sentrale destinasjoner mener ekspertene og viser til en omsetning på 20 millioner euro på under to år.
Noe av hemmeligheten bak suksessen til Airbnb har vært å fjerne mellommenn og presentere utleietilbudene mer etter markedet. I løpet av 21 måneder fra begynnelsen av 2016 til slutten av 2017 skal det nettbaserte selskapets omsetning for Torrevieja har ligget på rundt 20 millioner euro. Av disse pengene gikk ca. 11 millioner rett til eierne av leilighetene.
Samtidig har Airbnb fått kritikk av hotellbransjen på Costa Blanca for å legge til rette for manglende regulering av virksomheten hos sine utleiere. Airbnb er i konkurranse med hoteller og vanlige appartementer, men ikke på like betingelser mener bransjen. Dette fordi mange Airbnb-utleiere angivelig ikke følger bransjens standarder for sikkerhet og kontroll med tilbudene som gis og unndrar seg skatt. Bransjeorganisasjonen på Costa Blanca og Valencia (Hosbec) annonserte tidligere i år at de ville kartlegge omfanget av problemet.
Les også:Airbnb inspiseres av hotellbransjen
I Torrevieja skal imidlertid ikke hotellene være spesielt utfordret av Airbnbs utleie. Årsaken er det relativt lave hotelltilbudet i byen, kun 1.600 sengeplasser av et potensial på 250.000, skriver avisen Información. Av 120.000 registrerte boliger i Torrevieja, er hele 60 prosent å finne på utleiemarkedet – hele eller deler av året (tall fra 2011). Undersøkelsen fra forskere ved Universitetet i Alicante viser at de fleste leilighetene ligger nære havet ved strendene Los Locos og El Cura samt rundt havneområdet i sentrum av Torrevieja.