Rundt 30 kilometer med togtrasé nord for Villena på Costa Blanca hindrer Murcia, Alicante, Valencia og Castellón fra å knyttes sammen med høyhastighetstog (AVE). Strekningen er også nødvendig for fullføringen av den såkalte Middelhavskorridoren som skal knytte Frankrike i nord til Andalucia i Syd-Spania. Næringslivsledere i Valencia-regionen legger nå press på myndighetene for å få strekningen ferdigstilt.
Utbyggingen som gjenstår ved togstasjonen La Encina i Villena (Alicante-provinsen) skal være kurant arbeid å utføre, men er i følge kritikerne ikke blitt prioritert høyt nok. Togtraseen ligger der allerede, men skinnene er ikke tilpasset den internasjonale sporvidden som AVE-togene bruker (Alta Velocidad Española). I følge kilder til avisen El País kan de gamle skinnene brukes, men må demonteres og legges på nytt til den riktige sporvidden.
Les også: Høyhastighetstog Alicante-Valencia
De 30 kilometerne med trasé er ikke bare nødvendig for AVE-forbindelsen mellom Murcia og Castellón. Strekningen inngår også i den såkalte Middelhavskorridoren som skal gjøre at godstransport kan gå uforhindret fra Frankrike i nord til byer helt syd i Spania.
Riktignok er traseen ved La Encina ikke den eneste delen av Middelhavskorridoren som gjenstår. Grunnet dens strategiske beliggenhet er den imidlertid blitt selve symbolet på forsinkelsene i utbyggingen.
Næringslivsledere i Valencia-regionen legger nå press på myndighetene om å prioritere prosjektet. Tirsdag 14. mars var over 500 representanter fra spansk næringsliv samlet i lobby for utbyggingen. Seansen skal etter planen gjentas i Almeria i april, der man håper på enda større oppslutning.
Vil revolusjonere transportsektoren
Middelhavskorridoren er et omfattende prosjekt som i manges øyne vil revolusjonere transportsektoren på Den iberiske halvøy. Toglinjene som bygges går fra Frankrike i nord til Andalucia helt syd i Spania. Enkelte inkluderer også Afrika i forbindelsen, grunnet den korte veien med ferge videre til Marokko og andre nordafrikanske land.
Korridoren bygges for høyhastighetstog, vanlige passasjertog og godstog og er ventet ferdig i 2030. Hensikten er å gjøre transport mellom nord og syd mer effektiv. Prosjektet får støtte av EU og fondet for regional utvikling (European Regional Development Fund).