Man tuller ikke med spansk vin. Det er leksen seks unge gründere har fått lære seg etter å ha lansert en vin på markedet med den oppsiktsvekkende fargen blå. Selskapet har nå fått en dom mot seg om at drikken ikke kan markedsføres som vin. Produktet som heter Gik er laget av vintyper fra forskjellige bodegaer i Spania, holder 11,5 prosent alkohol og tilsatt et blått fargestoff. På grunn av fargen bryter den med kategoriene rød og hvit og får derfor ikke lov til å hete vin.
Produktet som blant annet markedsfører med navnet “Gik” er laget av vin fra forskjellige bodegaer i Spania, holder 11,5 prosent alkohol og tilsatt et blått fargestoff. Den litt søte «kjemi-vinen» som har fått tilsatt en slags indigodisulfonsyre natriumsalt eller E132 for sin farge, er mest rettet inn mot unge vin-konsumenter. På grunn av fargen og tilsetningstoffene får man ikke kalle dette vin.
Den blå Gik-vinen selges i 300 barer rundt omkring i Spania, men er ikke å få kjøpt i butikken. Ønsker man en flaske må man bestille den over Internett for 10 euro stykket. Produktet ble lansert på markedet i 2015. Siden det har selskapet solgt nærmere 100.000 flasker i 25 land.
Vinen skal være populær, spesielt blant unge vindrikkere. Alle er imidlertid ikke like begeistret for produktet. Innholdet er 100 prosent drue, en blanding av vin fra forskjellige bodegaer i Spania på 11,5 prosent, men har en farge som bryter med etablerte ideer om hva vin skal være. Etter å ha kommet på markedet, ble produktet derfor anmeldt for å bryte med spansk lov.
Les også: Spansk blå-vin vekker oppsikt
Selskapet bak Gik er etter det blitt dømt til å endre navnet på produktet. I stedet for «vin» betegnes det nå som «andre alkoholholdige drikker». Angivelig finnes det 17 kategorier i reglementet for vinprodukter. Blå vin passer ikke inn i noen av disse.
Fordi den blå drikken er 100 prosent drue, men etter rettens oppfatning ikke kan kalles vin, måtte også selve produktet endres. For å imøtekomme kravet i dommen, har selskapet derfor endret oppskriften til 99 prosent drue og 1 prosent druesaft.
At drikken ikke kunne markedsføres som vin, på grunn av fargen, er i følge de seks gründerne resultatet av lobbyvirksomhet fra sterke aktører innen vinbransjen som har villet forsvare seg mot en ny konkurrent. Selskapet har lansert en underskriftskampanje på nettsiden Change.org med det for øyet å endre spansk vintradisjon og skape rom for en ny kategori vin, den blåe.