Spansk bilindustri har slitt i motbakke siden 2008, men ser nå ut til å være tilbake i vekst. Så langt i år har bilsalget gått opp med 1,1 prosent. Fremgangen anses som beskjeden, men tas likevel som et tegn på at trenden er snudd. Troen på oppgang styrkes av at tallene for oktober viser en økning i salget på 34,4 prosent sammenliknet med i fjor. Også i september var tallene positive. Statens subsidiering av kjøp av nye biler (PIVE) anses som en viktig årsak til at salget nå går oppover.
Tradisjonelt regnes Spanias bilsalg som en god indikator på hvordan det går med spansk økonomi og pilen peker oppover. I følge ekspertene er det imidlertid fremdeles for tidlig å friskmelde bilindustrien helt. Spansk bilproduksjon har de siste fem årene opplevd den største krisen på 25 år. Det er første gang på tre år at man kan vise til positive tall for et helt år, i dette tilfelle årets ti første måneder.
Økningen man nå opplever anses for å ha sammenheng med regjeringens nye ordning med subsidier til bilindustrien, Programa de Incentivo al Vehículo Eficiente (PIVE). Ordningen innebærer at forbrukerne får reduksjon i prisen ved kjøp av ny bil dersom den gamle bilen erklæres for vrak og den er 10 år gammel eller mer. På denne måten kan man få fra 2000 til 3000 euro i fradrag på prisen, en rabatt som betales femti prosent av staten og femti prosent av produsenten.
Så langt i 2013 er det solgt 606.736 nye biler, noe som innebær en økning på 1,1 prosent sammenliknet med i fjor. Innen utgangen av året håper bransjen på å ha solgt mer enn 715.000 enheter. Det tilsvarer 2 prosent mer enn i 2012, da salget var like lavt som i 1986. Prognosene for 2013 er positive, men likevel et stykke unna medgangsperioden i årene 2004 til 2008 da det i gjennomsnitt ble solgt 1,6 millioner biler i året.
Økningen i bilsalget fra januar til oktober i år viser likevel en klar fremgang. Men viktigere en salget på hjemmebane, er det at bilsalget til utlandet går oppover. Bileksporten utgjør nemlig brorparten av det samlede spanske bilsalget. Tallene for september viser at eksporten har økt med 21 prosent.
I følge avsien El País har den totale produksjonen av biler ved Spanias 17 bilfabrikker fra januar til september økt med 8 prosent sammenliknet med i fjor. Det innebærer en produksjon på over 1,6 millioner biler så langt i 2013. Bransjen håper på å nå 2,2 millioner innen utgangen av året og 2,4 millioner i 2014. Til sammenlikning var tallet for 2012 på 1,9 millioner.
Salgsoversikten for 2013 viser at Volkswagen er det mest solgte bilmerket, etterfulgt av Seat og Peugeot. De mest solgte modellene er imidlertid Renault Mègane, Seat Ibiza og Citroën C4.