Hurtigtogforbindelsen (AVE) til Alicante skulle egentlig stå ferdig i slutten av 2012, men ble utsatt til våren 2013. Nylig ble det klart at åpningen utsettes ytterligere. Nesten alt arbeidet skal være gjort, men siste del av strekningen vil likevel ikke kunne åpnes før i desember 2013.
Utsettelser og manglende informasjon fra myndighetenes side om prosjektet, har skapt frustrasjon blant folk som bor langs strekningen. Nylig ble det avholdt et møte mellom myndighetene, representanter fra prosjektledelsen i jernbaneselskapet Renfe og innbyggerne i Alicante.
Hurtigtogforbindelsen (AVE) til Alicante skulle egentlig stå ferdig i slutten av 2012, men ble utsatt til våren 2013. Nylig ble det klart at åpningen utsettes ytterligere. Nesten alt arbeidet skal være gjort, men siste del av strekningen vil likevel ikke kunne åpnes før i desember 2013.
Utsettelser og manglende informasjon fra myndighetenes side om prosjektet, har skapt frustrasjon blant folk som bor langs strekningen. Nylig ble det avholdt et møte mellom myndighetene, representanter fra prosjektledelsen i jernbaneselskapet Renfe og innbyggerne i Alicante.
Ett av temaene handler om den planlagte boligutbyggingen i de områdene som frigjøres ved at toglinjene inn til Alicante legges i tunnel under bakken. Lokalbefolkningen skal ha gjort krav på å få ordentlig informasjon om hva som kommer til å skje med den gamle traseen og bedt om at man gjør en offentlig utredning.
I følge Renfe er det planer om å bygge 1.500 nye boliger i det aktuelle området. Husene vil være på syv etasjer der det allerede er bebyggelse, mens det er planlagt høyblokker på fjorten etasjer i de mer perifere delene av traseen.
Av Ole C. Glad