Fra og med 7. mars er alle 120-skiltene byttet ut med 110-skilt på spanske motorveier. Men prikkbelastningen starter ikke før du passerer 150 kilometer i timen.
Det spanske veidirektoratet DGT opplyser at for å kjøre mellom 111 og 140 kilometer i timen risikerer du en bot på 100 euro. Hvis du tråkker enda hardere på gasspedalen vil det kunne koste deg 300 euro.
En fart på over 150 kilometer i timen straffes med bot pluss at sjåføren blir fratatt to prikker.
Før den 7 mars var fartsgrensen 120 kilometer i timen på spanske motorveier.
Fra og med 7. mars er alle 120-skiltene byttet ut med 110-skilt på spanske motorveier. Men prikkbelastningen starter ikke før du passerer 150 kilometer i timen.
Det spanske veidirektoratet DGT opplyser at for å kjøre mellom 111 og 140 kilometer i timen risikerer du en bot på 100 euro. Hvis du tråkker enda hardere på gasspedalen vil det kunne koste deg 300 euro.
En fart på over 150 kilometer i timen straffes med bot pluss at sjåføren blir fratatt to prikker.
Før den 7 mars var fartsgrensen 120 kilometer i timen på spanske motorveier.
Å senke fartsgrensen på denne måten skal være et virkemiddel for å spare drivstoff. Ifølge regjeringen skal bensinforbruket slik reduseres med 15 prosent og dieselforbruket med 11 prosent.