De Costa Blanca baserte norske reiseselskapene Saga Travel og Marianne Tours satte opp busser for å frakte ”værfaste” nordmenn hjem da den europeiske flytrafikken ble paralysert av asken fra vulkanutbruddet på Island. Sistnevnte kjørte den siste bussen oppover i midten av uke 16, mens Saga Travels siste avgang gikk klokken 10.00 på formiddagen søndag den 25. april.
De Costa Blanca baserte norske reiseselskapene Saga Travel og Marianne Tours satte opp busser for å frakte ”værfaste” nordmenn hjem da den europeiske flytrafikken ble paralysert av asken fra vulkanutbruddet på Island. Sistnevnte kjørte den siste bussen oppover i midten av uke 16, mens Saga Travels siste avgang gikk klokken 10.00 på formiddagen søndag den 25. april.
– Dette er den siste av i alt åtte busser. Vi seks smekkfulle herfra Torrevieja, samt en fra Barcelona hvor vi blant annet hadde et tyvetalls norske skoleelever om bord. I dag er det imidlertid bare et titalls passasjerer. Siden flytrafikken i praksis har normalisert seg igjen er vel det helt naturlig, sier Leif Johansen, som har assistert Eva Christensen og Saga Travelgjennom det som beskrives som ”noen svært hektiske dager”.
Nye planer
Leif har tidligere kjørt buss mellom Norge og Spania i en årrekke. Det var den gangen Royal Bussreiser hadde et samarbeid med Saga Travel. Den siste bussen gikk i 1996. Etter det klart de ikke å konkurrere med stadig synkende flypriser.
– Vi har tenkt litt gjennom dette, og det ser ut som det er et marked for bussreiser. Så vi er i ferd med å innlede et nytt samarbeid med Leif. Forhåpentligvis er vi i gang ut på sensommeren. Hvor ofte det blir vet vi ikke ennå, men det blir antagelig en til to turer i måneden i første omgang, sier Eva Christensen til Spaniaposten.
– Turen i dag er en ekpresstur. Det vil si at vi stopper så lite som mulig. Beregnet reisetid er cirka 48 timer. Da vi setter i gang igjen senere i år. Blir det ordentlige guidede turer gjennom Europa slik som i gamle dager, lover Leif Johansen.
– Det er ennå noen måneder til ennå. Nå da vi får denne bussen av gårde, skal jeg i første omgang hjem å hvile. Det har vært temmelig slitsomt de siste dagene. På torsdag holdt jeg på å sovne med hodet på skrivebordet, konstaterer Eva, som ønsker å formidle at bussbillettene er bindende på lik linje med alle andre bestilte billetter.
– Saga Travel betaler et sted mellom 90.000 og 125.000 norske kroner per buss. Jeg håper derfor folk vil forstå at de ikke kan få igjen pengene hvis de har valgt å ta fly isteden. Mange har vist forståelse av saken, mens andre nærmest har truet med anmeldelse. Det er litt trist. Vi har jo tross alt gjort dette for at folk skal komme seg hjem.
Bare positiv
Herman Frøyen er en av passasjerene på den siste bussen fra Torrevieja. Han skulle egentlig flydd hjem den 18. Da flytrafikken stanset var han ikke sen om å kjøpe seg bussbillett.
– Dette ser jeg bare positivt på. Det er første gang jeg kjører hele veien. Men jeg ser absolutt frem til dette, og det er slett ikke umulig at det blir buss i fremtiden, hvis et slikt opplegg skulle komme i gang. Det koster kanskje litt mer, men det er mer som en reise også, sier Herman, som ikke er hjemme på vestlandet før sent tirsdag kveld.