Fra langtransport til forsikringsbransjen

Publisert

Lars Fryksäter fra Sverige kom til Spania for første gang som langtransportsjåfør i 1980. 10 år senere flyttet han nedover og bosatte seg i Torrevieja. I dag driver han en egen avdeling av forsikringsselskapet Easy Insurance.

Fra sitt kontor i calle Guadalajara i Torrevieja selger Lars Fryksäter forsikring til skandinaver bosatt på Costa Blanca. Men Lars har ikke alltid vært i forsikringsbransjen. De første 25 årene av sin arbeidskarriere drev han med noe ganske annet.

Lars Fryksäter fra Sverige kom til Spania for første gang som langtransportsjåfør i 1980. 10 år senere flyttet han nedover og bosatte seg i Torrevieja. I dag driver han en egen avdeling av forsikringsselskapet Easy Insurance.

Fra sitt kontor i calle Guadalajara i Torrevieja selger Lars Fryksäter forsikring til skandinaver bosatt på Costa Blanca. Men Lars har ikke alltid vært i forsikringsbransjen. De første 25 årene av sin arbeidskarriere drev han med noe ganske annet.

– Det var langtransport som var mitt opprinnelige yrke. Jeg begynte i 1979 med ruter til Tyskland og det daværende Øst-Europa. Så i 1980 ble det Spania. Den første turen gikk med stykkgods til La Coruña. Etter lossing der, var det videre til Barcelona for å laste, og så hjem til Sverige igjen. Turen tok 13 dager. Ikke så verst tatt i betraktning at det ikke fantes motorveier i Spania den gangen, erindrer Lars Fryksäter.

Annerledeslandet
Spania var annerledes enn de andre Vesteuropeiske landene på begynnelsen av 80-tallet. Kjøre- og hviletider var som fremmedord å regne. Med maks uflaks kunne man kanskje få 1.000 pesetas i bot, politiet brød seg stort sett ikke. Men alt var ikke like problemfritt.

– Jeg husker en gang jeg var på vei fra Irun til Madrid. Plutselig ble jeg stanset av politiet midt i en ganske bratt bakke. Det var kommet fire centimeter med snø, og jeg fikk beskjed om at det var uforsvarlig å kjøre videre. Alle trailerne som kom bak meg ble også stanset, vi la beslag på en ganske lang veistrekke, forteller Lars.

Det fantes ingen avkjøringsmuligheter på den smale fjellovergangen, så det var bare å vente på at politiet skulle gi klarsignal til at trailerne kunne kjøre videre. Det lot imidlertid vente på seg, og ved åttetiden på kvelden fant Lars og kollegene ut at det bare var å gå og legge seg.

– Vi sto jo der midt i veien, det var ikke stort å ta seg til. Men halv ett på natta ble vi plutselig vekt av politimennene som hadde stanset oss. Da var det kommet minst to centimeter til med snø. Allikevel fikk vi beskjed om at vi kunne kjøre videre, vi sto nemlig i veien og sperret trafikken. Vi fikk altså ikke kjøre i dagslys med fire centimeter snø, men i nattemørket, med seks centimeter, var det helt grei. Ikke så lett å se logikken der?       

Til Torrevieja   
Lars likte å kjøre på Spania. Han fortsatte med stykkgodsruta en stund, helt til han i 1987 skiftet firma og begynte å kjøre flyttelass isteden. Det var denne jobben som brakte han til Torrevieja for aller første gang.

– Min nye arbeidsgiver hadde spesialisert seg på å kjøre flyttelass mellom Spania og Sverige. Retter sagt mellom Fuengirola, Torrevieja og Sverige. Annenhver helg var det fri, og fridagene tilbrakte jeg i Spania. Så etter en stund fant jeg ut at jeg like gjerne kunne melde flytting. Det var i 1990.

I 1992 ble det dårligere tider og Lars mistet jobben i flyttefirmaet. Han fikk imidlertid snart ny jobb innen kjøletransport. Etter hvert, nærmere bestemt i 1998, ”hoppet” han over til et spansk transportfirma.

– Jeg var jo allerede godt etablert i Torrevieja, og jeg følte at det ville være enklere med en spansk arbeidsgiver. Det var definitivt mer behagelig, mindre stress og et helt annet tempo. Jeg kom aldri til å angre på den avgjørelsen.

Helseproblemer
Etter drøye 25 år som langtransportsjåfør begynte helsa til Lars å svikte. Og i 2006 fikk han beskjed av legen at han måtte finne seg et annet yrke. Det var på tide å sette seg ned og tenke over fremtiden.

– Jeg hadde faktisk en stund fundert på å bytte jobb. Jeg var passelig lei av transportbransjen, lei av stress, dårlig tid, og å ligge borte hele tiden. Da jeg ble syk og legen min ba meg bytte jobb, forsto jeg at jeg måtte ta meg selv i nakken. Ting kunne rett og slett ikke fortsette som før. Jeg måtte altså bli syk før jeg tok initiativet til å lete etter noe annet.  

Etter et år eller to med rehabilitering følte Lars seg klar for arbeidslivet igjen, men å fortsette i transportbransjen var ikke særlig aktuelt. Han måtte tenke nytt, og analysere sine egne evner.

– Jeg er en sosial fyr, og visste at jeg måtte finne meg et yrke hvor jeg kunne være sosialt aktiv. I ungdommen, før jeg begynte i transportbransjen, jobbet jeg på en bensinstasjon hvor jeg daglig omgikk en større kundekrets. Å sitte ”innelåst” på et kontor er definitivt ikke noe for meg, sier Lars Fryksäter.

Til forsikringsbransjen
Lars hadde opparbeidet seg en stor omgangskrets etter15 år som fastboende i Torrevieja. Mange av hans venner og bekjente uttrykte at de savnet et skandinavisk forsikringsselskap i området. Så fikk han høre at forsikringsselskapet Easy Insurance kunne tenke seg å starte en avdeling rettet mot det skandinaviske miljøet på Costa Blanca.

– Det var behov for et skandinavisk forsikringsalternativ her på Costa Blanca. Forsikringspapirer kan ofte virke kompliserte, og det gjør ikke saken enklere at de er skrevet på et språk man kanskje ikke forstår. Så sommeren 2007 falt de siste bitene på plass, og i september var jeg i gang med min egen skandinaviske avdeling av Easy Insurance. Det betyr ikke at absolutt alle kundene mine er fra Skandinavia, men vi snakker om rundt 98 %, forteller Lars.

Gjennom Easy Insurance tilbyr Lars alle vanlige forsikringer som bil-, hus-, helse- og reiseforsikring. I tillegg til spesialforsikringer som for eksempel begravelsesforsikring.

– En begravelse koster penger i Spania som i de fleste andre land. Hvis den ene halvparten av et ektepar dør i Spania, må den andre halvparten betale begravelsen. Det er snakk om flere tusen euro, og det er ikke alle som har økonomisk rom for det. Det er heller ikke alle som vet at det er mulig å forsikre seg mot slike tilfeller. Med en begravelsesforsikring får man både hjemsendelsen og begravelsen dekket.       

Mange ”feller”      
Arbeidsdagen til Lars består ikke bare av å selge forsikringsavtaler, mye at tiden går også med til rådgivning. Han liker å stille opp for andre. Det henger igjen fra tiden i transportbransjen. Sjåførene, som kom fra de fleste europeiske land, var gode kolleger, og det var alltid hjelp å få hvis man hadde problemer.

Det kan være store forskjeller på skandinavisk og spansk forsikringspraksis. Og han ser det som sin oppgave å forsøke å utrede noen av disse forskjellene. Det er også mange ”feller” der ute. Særlig vis man ikke snakker spansk, mener Lars.

– Når det gjelder bilforsikring, anbefaler vi full kasko med egenandel, selv om bilen ikke er av aller nyeste årgang. Det er fordi mange utenlandskregistrerte biler her i Spania er uforsikrede. Hvis man eksempelvis krasjer med en uforsikret rumenskregistrert bil og ikke har kasko, kan det ta forferdelig lang tid og få reparert bilen, ofte mange måneder. Har du derimot kasko, er det bare å betale egenandelen, så blir bilen reparert. En annen ting er villaforsikring. Når man kjøper bolig i Spania, følger som regel forsikringen med fra banken. Da er det viktig å undersøke om forsikringen også dekker dine behov, og ikke bare bankens. Til sist vil jeg nevne ”turistskatten”. Det skjer ofte at turister og innflyttere må betale høyere premier hvis de ikke snakker godt spansk.

På rett hylle         
Lars Fryksäter er kommet til Spania for å bli. Han er glad i sitt nye hjemland og den mer avslappede livsstilen. I tillegg til at han er svært fornøyd med sitt nye yrke.

– Det er ikke mye jeg savner med Sverige. Men jeg har familie der, og pleier å reise oppover en tur i august. Ellers har jeg alt jeg trenger her i Torrevieja. Det er heller ikke mye jeg savner med mitt gamle yrke, det kollegiale som jeg satt så stor pris på er nærmest borte. Før var alle sjåførene som en stor familie. I dag tuter man så vidt hvis man møter en fra samme firma. I min nye bransje føler jeg derimot at jeg har havnet på rett hylle. Jeg er mye ute blant folk, og sitter på ingen måte ”innelåst” her på kontoret hele dagen. Å være forsikringsagent kan være ganske sosialt, og jeg får brukt mine evner til å hjelpe folk. Jeg er glad for at ting ble som de ble, og at jeg fikk muligheten til å begynne i denne bransjen. Frykten for å begynne med noe nytt er borte, sier Lars og ser på klokka. Den er snart 12, han må plutselig haste av gårde for å møte en kunde. I august skal han ha et par ukers ferie i Sverige, og til høsten venter nye utfordringer som skandinavisk forsikringsagent i Torrevieja.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter