Sammenligning av lovgivning: pengespill i Norge og Spania

Publisert

Den norske og spanske tilnærmingen til regulering av pengespill representerer to fundamentalt forskjellige modeller i Europa. Mens Norge holder fast ved sin strenge enerettsmodell med statlig kontroll, har Spania valgt en liberal lisensordning som tillater både nasjonale og internasjonale aktører. Denne analysen utforsker de dramatiske forskjellene mellom disse to systemene og deres konsekvenser for spillere, myndigheter og samfunnet.

Grunnleggende modeller

Norge opererer med en enerettsmodell der Norsk Tipping har enerett til å tilby pengespill, mens Stiftelsen Norsk Rikstoto har enerett til å tilby spill på hest. Denne monopolordningen ble etablert for å sikre maksimal kontroll over pengespillmarkedet og kanalisere inntektene til samfunnsnyttige formål.

Spania valgte en helt annen vei da landet passerte den spanske pengespilloven av 2011, som åpnet for en regulert lisensmodell. Dette initiativet regulerte den blomstrende online gambling-sektoren og etablerte Dirección General de Ordenación del Juego (DGOJ) for å overvåke lisenser og opprettholde industriens integritet. Systemet tillater både nasjonale og internasjonale operatører å konkurrere i markedet under streng regulering.

Regulatoriske myndigheter

I Norge er det Lotteri- og stiftelsestilsynet som fungerer som eget forvaltnings- og kontrollorgan under Kultur- og likestillingsdepartementet. Tilsynet har nylig fått utvidede fullmakter og kan fra 2025 sperre tilgangen til pengespill fra utlandet for norske brukere gjennom DNS-blokkering.

Spanias regulering håndteres av DGOJ, som er ansvarlig for å garantere at alle operatører oppfyller gjeldende regelverk og at spillerne kan nyte et trygt og rettferdig miljø. DGOJ har omfattende ansvar inkludert lisensiering, kontinuerlig tilsyn og forbrukerbeskyttelse.

Markedstilgang og konkurranse

Den norske modellen begrenser tilbudet betydelig. Ifølge Norsk Tippings årsrapport er Norsk Tipping den største aktøren med en markedsandel i Norge på 78 prosent i 2023, mens Stiftelsen Norsk Rikstoto har en markedsandel på 8 prosent.

I Spania har markedet ekspandert kraftig siden liberaliseringen. Som av 2024 fortsetter Spania å håndheve strenge reklame- og operative forskrifter for å beskytte spillere og fremme ansvarlig gambling.

Økonomiske resultater

Forskjellene i de økonomiske resultatene er slående og reflekterer de ulike modellene:

Norge (2024):

  • Overskuddet til gode formål endte på 8 038 millioner kroner, 13,4 prosent opp fra 2023
  • Det uregulerte markedet beregnes til 1,1 milliarder og utgjør nå 7,9 prosent, ned fra 15 prosent i 2020
  • Over 90% av pengespillet foregår innenfor det lovlige markedet ifølge regjeringens rapport

Spania (2024):

  • GGR var 1.454,59 millioner euro, en 17,61% økning fra året før
  • Antall aktive spillere i 2024 var 1.992.889, en 21,71% økning fra året før
  • Gasto en marketing i 2024 var 526,30 millioner euro, en 30,36% økning

Spilleproblemer og ansvarlig spill

Norge har oppnådd betydelige resultater i kampen mot spilleavhengighet. Ifølge SPILLFORSK ved Universitetet i Bergen har om lag 23 000 nordmenn problemer med pengespill, og rundt 93 000 har risiko for å få problemer med pengespill, men dette representerer en halvering siden forrige undersøkelse i 2019.

Spania har implementert omfattende beskyttelsestiltak. Blant andre tiltak konsolidert siden starten av det regulerte markedet, kan fremheves Registro General de Interdicciones de Acceso al Juego (RGIAJ), obligasjonen for operatører å utarbeide og anvende en operativ plan som tar hensyn til prinsippene for ansvarlig spill.

Reklame og markedsføring

Norge har ekstremt strenge reklameregler. I Norge ser du knapt et glimt av casino-reklame. Spillemonopolet er innrettet slik at reklame for pengespill er forbudt. Utenlandske spillselskaper kan ikke reklamere på norske TV-kanaler.

Spania har også strammet inn sine reklameregler. I 2024 ble det implementert nye tiltak som begrenset sendetidene for annonser relatert til online gambling, kun tillatt mellom 01:00 og 05:00.

Teknologisk utvikling og blokkering

Norge implementerer nå aggressive blokkeringstiltak. Fra januar 2025 kan Lotteritilsynet med loven i hånd sperre tilgangen til pengespill fra utlandet for norske brukere. Dette inkluderer DNS-blokkering av nettsteder som tilbyr pengespill uten norsk tillatelse, som beskrevet i Lovdata.

Spania fokuserer mer på teknologisk innovasjon innenfor det regulerte markedet, med avanserte verifikasjonsystemer og beskyttelsesmekanismer integrert i de lisensierte plattformene.

Skattebehandling

ElementNorgeSpania
Skatt på gevinster28% over 10.000 kr (komplisert av EØS-regler)19-47% avhengig av beløp
OperatørskattIkke relevant (monopol)20% av bruttospillinntekter
Inntekter til staten100% av overskudd via monopolSkatteinntekter fra lisensierte operatører

Fremtidsperspektiver

Norge ser ut til å forsterke sin monopolmodell. En fersk undersøkelse fra Opinion viser at hele 64 prosent av det norske folk støtter Norsk Tipping og dagens modell for pengespill, rapporterer Norges Idrettsforbund. Bare 13 prosent ønsker en lisensordning.

Spania fortsetter å utvikle sitt lisensierte marked. For slutten av 2025 forventes det at det juridiske landskapet vil ha gjennomgått noen endringer som fremmer større beskyttelse av spillere og mer effektivitet i andre aspekter som skatteinnkreving.

Fordeler og ulemper

Den norske modellen sikrer maksimal kontroll og kanalisering av inntekter til gode formål, men begrenser valgfrihet og kan drive spillere til uregulerte markeder. Systemet har vist seg effektivt i å redusere spilleproblemer, men møter økende press fra internasjonale aktører.

Det spanske systemet tilbyr større valgfrihet og genererer betydelige skatteinntekter, men krever omfattende regulering og tilsyn. Markedet vokser raskt, men myndighetene må kontinuerlig balansere kommersielle interesser mot spillerbeskyttelse.

Konklusjon

Norge og Spania representerer to ytterpunkter i europeisk pengespillregulering. Mens Norge prioriterer kontroll og forebygging gjennom monopol, satser Spania på regulert konkurranse og markedsdynamikk. Begge modeller har sine styrker: Norge har lykkes i å redusere spilleproblemer betydelig, mens Spania har skapt et blomstrende marked med omfattende valgmuligheter.

For norske spillere som søker alternativer, finnes det lisensierte operatører som Coolbet, som opererer under europeiske lisenser og tilbyr et bredere spillutvalg enn det som er tilgjengelig gjennom Norsk Tipping. Samtidig viser utviklingen at begge land kontinuerlig justerer sine reguleringer for å møte nye utfordringer i et digitalt og globalisert pengespillmarked.

Forskjellene mellom disse to systemene illustrerer de grunnleggende dilemmaene i moderne pengespillregulering: balansen mellom forbrukervern og markedsfrihet, mellom statlig kontroll og kommersiell innovasjon, og mellom nasjonal suverenitet og internasjonalt press.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter