Tre døde på én kveld, og minst 30 omkomne så langt i år. Onsdag 10. september ble tre unge menn funnet livløse langs kysten av Ceuta. Samme natt ble en fjerde person reddet om bord i en patruljebåt. Dødstallet i 2025 har dermed allerede passert hele fjoråret – og den dødelige trenden peker oppover.
Hva skjedde denne uken
Dykkere fra Guardia Civil hentet lik ved San Amaro i byens nordlige bukt og på strender nær Mount Hacho. Flere av de omkomne bar svømmeføtter og våtdrakt – et kjennetegn ved dem som forsøker nattlige kryssinger i åpent sjø, ofte i tåke og sterke strømmer.

Hvorfor ruten er så farlig
- Lang svømmedistanse: Mange hopper ut fra marokkansk side og prøver å runde neset ved Hacho for å nå skjermede viker lenger inne.
- Kalde strømmer og brå dyp: Nedkjøling og utmattelse kommer raskt, selv med våtdrakt.
- Natt og tåke: Dårlig sikt gjør at svømmerne mister kursen og redningsmannskapene får senere varsling.
- Improvisert utstyr: En del bruker billige finner og for små drakter; noen legger i vei i vanlige klær.

Press på mottak og byrom
Antallet ankomster har økt gjennom sommeren. Plassmangel på mottaket i Ceuta har ført til at flere sover i telt eller under åpen himmel rundt anlegget. Lokale hjelpetiltak forsøker å dekke grunnleggende behov med mat, tepper og helsehjelp.
Myndighetenes respons
Patruljering til havs er trappet opp, med fokus på de farligste korridorene rundt Hacho og nordbukten. Dykkere og sjøredning koordinerer søk når det kommer meldinger om savnede. Samtidig pågår arbeid med raskere identifisering og overføring av sårbare personer, inkludert mindreårige, videre til fastlandet.
Bakgrunn
Ceuta er en spansk enklave på Nord-Afrikas kyst og et av de nærmeste punktene til EU fra Marokko. I flere år har mange forsøkt å ta seg inn enten ved å svømme forbi grenseverk i sjøen eller med små båter. Svømmeruten rundt Hacho, mot strender som San Amaro og Desnarigado, er spesielt risikabel på grunn av strømmer, mørke og lange avstander. I 2025 har antallet døde i Ceutas farvann allerede oversteget hele fjorårets nivå, med flere funn i september alene – et tydelig varsel om at ruten blir stadig farligere.