Vil ha flere Gulf-Arabere til Marbella

Publisert

Marbella er et av Europas mest populære reisemål for velstående arabiske turister, men i flere tiår har deres opphold vært begrenset til sommermånedene. Å bryte denne sesongavhengigheten er hovedmålet for Marbella kommune, og derfor har de reist til Dubai for å delta på Arabian Travel Market, en turismemesse i Midtøsten hvor byen på Costa del Sol er posisjonert som et av de mest ettertraktede reisemålene. «De reiser ikke lenger bare til byen om sommeren, som det var tradisjon for, noe som viser at den kampanjen vi har gjennomført i noen tid nå, har effekt og åpner nye muligheter for dem til å komme til kommunen vår også utenom sommermånedene», sa ordfører Ángeles Muñoz, som var til stede i De forente arabiske emirater sammen med den lokale delegasjonen for å presentere de ulike kampanjetiltakene.

Historisk kobling: Andalucia hadde det siste islamske-kongedømmene på den Iberiske halvøya, før området ble invadert av «kristne» fra kongedømmene i Nord.

«Vi har deltatt på mer enn 80 møter med reisebyråer, turoperatører, flyselskaper og journalister for å informere om de siste utviklingene i bransjen, blant annet gjenåpningen av kjente hoteller», la Muñoz til, som også understreket at «byens førsteklasses gastronomiske tilbud, samt vårt engasjement for bærekraft, tilgjengelighet og teknologisk innovasjon, har blitt presentert på den viktigste reiselivsmessen i Midtøsten».

«Vi må understreke at Marbella er det beste stedet å besøke, bo og investere. Vi vil fortsette å styrke markedsføringen vår ved å fremheve at Marbella er et reisemål som er åpent 365 dager i året, hvor kvaliteten er uforandret», sa hun.

Årets Arabian Travel Market fokuserte på innovasjon og vekst i den globale turistsektoren, med 2600 utstillere og deltakelse av mer enn 47 000 fagfolk fra 161 forskjellige land.

Profilen til arabiske turister

Marbellas femstjerners hoteller, luksuriøse butikker og eksklusive tjenester er hovedattraksjonen for besøkende fra De forente arabiske emirater, Saudi-Arabia, Qatar og Kuwait. Den arabiske turisten som kommer til Marbella har betydelig kjøpekraft og er en besøkende som krever førsteklasses opplevelser innen mote, båter, mat, fritid og biler. Mange av disse landene har forblitt lojale mot byen på Costa del Sol og har etter pandemipausen vendt tilbake til sitt tradisjonelle feriemål. Markedsføring i dette markedet, støttet av den spanske luksusforeningen, har oppmuntret til denne tilbakevendingen til Marbella, samt en gradvis økning i reiseaktiviteten utenom sommermånedene.

På årets Arabian Travel Market var det en annen sektor som skilte seg ut når det gjaldt publikums interesse: bryllup. «Vi ble overrasket over at folk fra forskjellige deler av Asia, for eksempel India, kontaktet oss for å spørre om byen vår som bryllupsdestinasjon. Det er et område vi kommer til å vurdere», sa Laura De Arce, turistsjef i Marbella.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter