Flere felt på N332 forbi Torrevieja nærmere en realitet

Publisert

Samferdselsdepartementet har fått et positivt svar fra det spanske miljøvern-departementet for prosjektet som vil doble kapasiteten på riksvei N-332 gjennom Torrevieja. Dette er det første større skrittet for den endelige gjennomføringen av arbeidene, etter at utarbeidelses-fasen av forprosjektet inkludert miljøvurderingen har trukket ut i seks år.

Departement vil nå jobbe med utarbeidelsen av det endelige prosjektet og legge ut selve bygge-arbeidene på anbud.

Overbelastning

Den sterkt traffikkerte veien har i dag bare ett kjørefelt i hver kjøreretning, til tross for at 40 000 kjøretøy passerer daglig, og i ferien øker tallet til godt over 50.000. Denne økningen i antall kjøretøy fører til lange bilkøer og daglig trafikk-kork på tilførselsveier som CV-95 på strekningen Hospital-La Veleta eller CV-905-calle Orihuela.

Femten millioner mer

Prosjektet innebærer en investering på 55 millioner euro (inkludert moms), ifølge en pressemelding fra samferdselsdepartementet mandag, for å bygge to kjørefelt, ett i hver retning, på en 4,47 kilometer lang strekning mellom kryssene med CV-95-veiene ved sykehuset og broen på Avenida Rosa Mazón (fra kilometer 53,690 til 58,160 på N-332).

Initiativet utelater strekningen mellom broen på Avenida Rosa Mazón og Alto de la Casilla, ytterligere fire kilometer.

Dette finansieringsanslaget er femten millioner mer enn den opprinnelige prognosen da grunnprosjektet ble lagt ut på anbud. Utarbeidelsen av sistnevnte ble tildelt i juni 2018, med en frist på 18 måneder til selskapet Consultrans, og skulle ha vært levert i desember 2019. Dette dokumentet ble imidlertid ikke ferdigstilt før i slutten av 2023.

Planlagt løsning

Ifølge departementet vil den planlagte løsningen i sin helhet bli bygget langs den nåværende N-332-korridoren. Den nye veien vil ha karakteristikker som en flerfeltsvei, med en dimensjonerende hastighet på 80 km/t og to nye kjørefelt på 3,5 meters bredde hver.

I tillegg studerer prosjektet omorganiseringen av de eksisterende avkjørslene og anser følgende tiltak som nødvendige:

– Utskifting av overgangen over kirkegårdsveien.

– Tilpasning eller utskifting av eksisterende underganger.

– Overgangene på CV-905 og Avenida de Rosa Mazón Valero vil ikke bli berørt. Sistnevnte er broen som forbinder Avenida de Delfina Viudes med Ozone, Habaneras og Carrefour.

– Tilpasning av de eksisterende kryssene ved km 54,400 (kryss 1), 56,100 (kryss 2) og 57,700 (kryss 3).

For å avhjelpe støyforurensningen vil det bli installert fire lydabsorberende skjermer med støydempende egenskaper i kategori B3. Disse skjermene vil være mellom 2 og 3 meter høye og ha en total lengde på ca. 1113 løpemeter, og de vil bli installert i ulike områder på strekningen, i tilknytning til de mest følsomme bygningene.

Miljøvurdering

Ifølge departementet har miljøvurderingen analysert mulige virkninger på befolkningen og menneskers helse, atmosfæren, overflate- og underjordisk hydrologi, jordsmonn, undergrunn og geodiversitet, flora og fauna, kulturarv og landskap. Pressemeldingen spesifiserer ikke tidsrammen for den videre behandlingen av infrastrukturen fra nå av.

Denne vurderingen analyserer miljøforholdene, inkludert forebyggende, korrigerende og kompenserende tiltak, og fastsetter en rekke tilleggskrav, i tråd med de som allerede er inkludert i prosjektet, knyttet til støyforurensning, risiko for oversvømmelse og håndtering av byggematerialer i henhold til prinsippet om sirkulær økonomi.

De akustiske skjermenemå derforintegreres i det omkringliggende landskapet, og bruk av lydabsorberende belegning eller andre tilleggstiltak som gjør det mulig å oppfylle de akustiske kvalitetsmålene, vil bli vurdert. Det er også viktig å verifisere at arbeidene ikke genererer nye vannstrømmer eller øker risikoen for oversvømmelser.

Videre ligger nesten hele traseen på bymark i Torrevieja kommune, og prosjektet ligger utenfor de røde Natura 2000 LIC- og ZEPA-områdene Lagunas de la Mata og Torrevieja, samt naturparken Lagunas de la Mata og Torrevieja , med «ingen relevante virkninger», ifølge miljøvurderingen av disse naturområdene. Det mest beskyttede området i naturparken, lagunen i Torrevieja, ligger bare noen få meter fra traseen.

Venter på

I mai 2024 sa Óscar Puente på et møte i regi av INFORMACIÓN at prosjektet ville bli godkjent i løpet av det året, mens anbudskonkurransen for arbeidene ville gå i gang i 2025.

PSOE på lokalt, regionalt og provinsielt nivå hari pressemeldinger gratulert seg selv med å ha kommet i mål med denne prosessen, seks år etter at den startet. Fem år for å utarbeide det grunnleggende prosjektet og dets alternativer, og ytterligere ett år for å vurdere miljøkonsekvensene.

Land

Den sosialistiske talskvinnen Bárbara Soler forklarer forsinkelsen med at PPs lokale myndigheter på åtti- og nittitallet systematisk unnlot å respektere servituttene til omkjøringsveien når de godkjente byutviklingsprosjekter, ettersom den samme veien har blitt duplisert, i form av en parkvei, mellom Guardamar og Torrevieja og mellom Torrevieja og Pilar de la Horadada i mer enn et tiår.

Utbygginger

Ringveien i Torrevieja ble bygget på begynnelsen av åttitallet med en bred veibredde, noe som vil bidra til å kunne utvide den uten tilstrekkelig areal. På den tiden lå den utenfor bykjernen.

Nå er den omgitt av byveksten i kommunen. I årevis har den vært en svart flekk for dødsulykker. I 2014 bestemte Vegdirektoratet seg for å hindre forbikjøringer på den åtte kilometer lange strekningen med en dobbel sammenhengende linje og pullerter.

Det ble også sørget for visuell skilting. Dette har redusert antallet alvorlige ulykker, som er konsentrert mellom innkjøringen til CV-95 og kirkegården.

For øyeblikket er det mange påkjørselsulykker bakfra, spesielt i retning Alicante, på grunn av kjøretøy som kommer fra Orihuela Costa og møter trafikkbelastningen.

Etter pandemien er det ikke lenger sesongbetont kø på veien. Det er daglige trafikkork i retning Orihuela Costa fra CV-905 til kirkegården, og i retning Alicante fra CV-905-broen, også til kirkegården.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter