Som vanlig, med ankomsten av kaldt vær, satt fart på eksporten av salt fra Torrevieja. Det er det franske konsernet Salins, som har konsesjon på utnyttelsen av de statseide lagunene. 110 000 tonn har allerede sendt til destinasjoner i Nord-Europa, mye går til Norge og på norske båter til andre land. Ifølge selskapets industridirektør, Joseph Pérez er 70 000 av dem lastet bare i løpet av den siste desembermåneden.
Det første skipet ankom Torrevieja i oktober. Det var skipet «Grina». «Praktisk talt alt som er lastet er beregnet på avising av veier». Blant destinasjonene er noen av de mest klassiske. Markeder som er etterspurt hver vinter, som England, Skottland, Sverige, Norge og, som Pérez påpeker, Irland. Det er også saltet som går på landeveien til Nord-Spania, men i dette tilfellet er volumet mye lavere.
Norskflagget fraktskip på vei til Island
Et av de siste besøkene på Poniente-brykka i Torrevieja var i forrige uke. Losene tok det norske lasteskipet «Sea Discovery» adgang til bukta. Det norskflaggede skipet hadde ligget til kai i litt over et døgn, før det kunne seile fra havnen lastet med salt fra Torrevieja. Ifølge den maritime portalen Vesselfinder stoppet skipet i Ceuta sist søndag, og fortsatte deretter sin rute til Hafnarfjordur, noen kilometer fra den islandske hovedstaden Reykjavik. Etter planen skal det ankomme dit i løpet av trettendedagen. Skipet er 13 år gammelt. Det ble bygget i 2012. Det er 110 meter langt og 18 meter bredt. Ifølge samme kilde har det en bruttotonnasje på 6 872.
Når det gjelder eksporten til sjøs, anslår Salins-direktøren at rundt 25 fartøyer allerede har passert Poniente-kaien. Et anlegg som, som saltfirmaet alltid understreker, konkurrerer med fordelen av å være praktisk talt et «pick and go»-anlegg. «Vi har et anlegg der vi kan ta imot skipene uten at de praktisk talt må vente. De ankommer, laster og drar igjen.»
Slik sett er det sjeldent, og vanligvis skaper det forventning blant Torreviejas befolkning, at mer enn ett skip ligger fortøyd på ballaststeinen foran den utkragede promenaden på Levante-kaien og venter på at losen skal besøke dem for å fortøye dem i bukten. Men det er heller ikke umulig. I fjor passerte to store lasteskip gjennom Torrevieja etter at en kraftig snøstorm avskar mange byer i Skandinavia.
Skipene som ankommer for øyeblikket, sier industridirektøren i Salins, er ikke de største som har vært sett. Han forklarer at de har en kapasitet på mellom 7 000 og 9 000 tonn. «I år har det allerede ankommet et fartøy på 9 500 tonn, som har vært det største».
Hver gang det ankommer et fartøy med denne tonnasjen, regner Pérez med at det tar rundt halvannen dag å laste det ferdig ved den populære Muelle de la Sal. Og det er ikke ventet at det vil gå tomt for forsyninger. Mer enn 400 000 tonn har samlet seg opp i garveriene etter flere år der varmen og mangelen på nedbør har virket til fordel for produksjonen ved bredden av Laguna Rosa.
Salins understreker at den siste eksportsesongen 2023-2024 har vært spesielt god. Pérez påpeker at de også forventer at denne sesongen vil bli god, selv om han ikke tror at den vil bli like god som den forrige. «Vi er veldig avhengige av været, og er det noe som er vanskelig å forutsi, så er det været. Forhåpentligvis vil 2025 by på mye kulde og snø i Nord-Europa.»