Omtrent ti år etter at ideen først ble unnfanget, er den franske designeren Philippe Starcks økologiske olivenoljemølle i Ronda nå en realitet. Denne fredagen åpnet museet, som er viet historien og produksjonen av ekstra jomfruolivenolje (EVOO), og som blant annet nikker til tyrefekting, Pedro Romero og Abbas Ibn Firnas, for publikum.
Kuben, som har fått kallenavnet på grunn av sin form (eller oksen, som Starck kaller den, siden fasaden blant annet har et stort horn), ligger ved siden av hovedveien mellom Ronda og Cuevas del Becerro, rundt to kilometer fra Ronda.
Det samlede prosjektet har kostet 22 millioner euro, og består av olivenoljemøllen og en rundtur på eiendommen blant olivenlunder og vinmarker, som er utsmykket med ulike verk av Starck. Det omfatter også overnatting og andre lokaler for blant annet arrangementer og oljesmakinger.
Det er olivenoljeselskapet LA Organic, som har sitt utspring i Ronda, som har satt i gang dette prosjektet sammen med tilknyttede investorer, deriblant familien Villar Mir. Tanken er at møllen, som skal bli den eneste i sitt slag i verden, skal ta imot rundt 40 000 besøkende i året. De vil kunne lære hvordan EVOO (AOVE på spansk) produseres, og være vitne til de ulike trinnene i produksjonen.
Til stede ved åpningen denne fredagen var Starck selv, presidenten for LA Organic Juan Villar Mir, som erstatter Pedro González de Baeza, som nylig gikk bort, Junta-president Juan Manuel Moreno Bonilla, den regionale økonomiministeren Carolina España, Juntaens provinsdelegat for landbruk Fernando Fernández Tapia-Ruano, presidenten i Malagas provinsråd Francisco Salado, provinsens økonomiminister María del Carmen Martínez, Rondas ordfører María de la Paz Fernández og hennes første varaordfører Jesús Vázquez, samt administrerende direktør i LA Organic, Santiago Muguiro.
«Han ba meg om å skape noe ut av EVOO, og lidenskapen min kom til syne», sa Starck, som omtalte det flytende gullet som ‘en hellig sak’ og la til: ‘Hva ville Andalucía vært uten en okse?’, og argumenterte for designet sitt.
Juan Villar Mir ønsket å gi en spesiell hyllest til Pedro González de Baeza, som han sa at møllen var hans drøm. «Møllen er en milepæl i Ronda. Det er et før og etter i fremtiden for turismen i Ronda», sa han.
Juanma Moreno erklærte på sin side at denne møllen «projiserer kultur, gastronomi, kunst og historie», og at «den gjør olivenolje til et produkt av fortreffelighet og innovasjon og knytter olje til turisme». Presidenten for den regionale regjeringen oppfordret til å satse på turisme på landsbygda, ettersom det er «en blomstrende sektor i Andalucía».
«Dette er prosjekter som provinsen Malaga trenger, prosjekter som inviterer til besøk», sa Salado med ettertrykk.
Denne olivenmøllen, som blant annet har et oksehorn, Picassos berømte øye og en stor oliven på fasaden, er inspirert av Marqués de Riscal-vingårdene designet av Frank O. Gehry (kjent fra Guggenheim-museet i Bilbao), men har tatt prosjektet fra vinens verden til olivenoljens verden.
Besøket begynner i bygningens første etasje, der det er et utstillingsområde som forteller om olivenoljens historie, dens betydning og dens tilknytning til landet, med paneler og videoer og en utstilling av ulike gjenstander knyttet til industrien.
Det finnes også referanser til Rondas kultur og et stort maleri av Pedro Romero, opprinnelig malt av Goya. Referansene til tyrefekting fortsetter med et sverd på en av veggene i kuben og et stort rør, formet som et oksehorn, som ender i en trakter i første etasje, der besøkende kan se hvordan olivenene kommer inn for å bli bearbeidet. Nede i kjelleren, som er innredet med gjennomsiktige paneler, er det maskineriet som brukes til å lage det flytende gullet.
Her kan man også se et AI-generert portrett i stort format (få bilder i sin tid) av Abbás Ibn Firnás, en vitenskapsmann fra Ronda som fløy med en innretning han bygde selv rundt 600 år før Leonardo da Vinci. Han regnes som luftfartens far. Takket være samarbeidet med Antonio Acedo del Olmo, som støttet dette arbeidet, er innretningen som denne kloke mannen fløy med i ti minutter, blitt gjenskapt.
I første etasje ligger oljemøllen, som har enda et oksehorn i taket og et stort lerret av Starcks datter, med blant annet en bonde, fugler, Rondas Puente Nuevo (den mest berømte broen som strekker seg over et juv) og tyrefekterarenaen. Her finnes også restaurant, butikk, et flerbruksrom og en stor utkraget terrasse med utsikt over landskapet som holdes oppe av gamle ankerkjettinger fra skip. I midten av denne etasjen ligger den tidligere nevnte trakten. Det er to skorsteiner, og røyken vil gå ut gjennom Picassos øye og sette spor etter seg, noe Starck ønsket å fange.
Denne olivenoljemøllen er franskmannens tredje verk i Spania, etter at han har hatt oppdrag i Puerto Adriano på Mallorca og La Alhóndiga (Azkuna Zentroa på baskisk) i Bilbao.