Orihuela Costas tredje barne- og barneskole, nummer 20, skal bygges i Calle Limonero mellom Cabo Roig og VillaMartin over en tomt på 11 139 kvadratmeter.
I området bor det 58 nasjonaliteter og 50 % av elevene som ikke kan språket ved skolestart.
Først må rådhuset avstå tomten i Calle Limonero så den overføres til Valencia-provinsen som eier og driver skolene i regionen. Deretter kan man gjennomføre arbeidene med et budsjett på 9 millioner euro.
Skole i brakke fra 2025
Neste mandag begynner arbeidet med å montere brakkene, som vil vare i to måneder, slik at de kan tas i bruk i begynnelsen av 2025.
Kapasitet til 450 elever
Den nye skolen vil ha to linjer – to klasserom per årstrinn – med kapasitet til 450 elever – med 25 elever per klasserom. Inntil videre vil det bli satt opp to komplette linjer i de midlertidige fasilitetene, slik at det blir totalt 18 klasserom (seks for småbarn 3-5 år og 12 for barneskolen), med alle nødvendige rom og tjenester, noe som vil gi 360 skoleplasser, ettersom de prefabrikkerte bygningene har et forholdstall på maksimalt 20 elever per klasserom, slik at lærerstaben og elevene kan arbeide og lære under mer komfortable forhold.
CEIP nummer 20 vil avlaste de to eneste skolene på kysten, Los Dolses og Playas de Orihuela, for å forbedre utdanningstilbudet i et område som Orihuela-kysten, som er i vekst.
Ikke overraskende har begge skolene, som ligger i den nordlige delen av Orihuela Costa, som dekker en 15 kilometer lang kystlinje mellom Torrevieja og Pilar de la Horadada, nå mindre plass og mer enn dobbelt så mange elever som da de startet opp.
Med det nye skoleåret har nøden blitt enda tydeligere. Bare på kysten var det 200 elever som ikke gikk på skole ved skolestart. Nå er antallet redusert til nesten 100 elever, som fortsatt står uten skoleplass, ved at de to eksisterende sentrene er overbelastet.
Overfylte klasser
Etterspørselen fortsetter også gjennom hele skoleåret, med sen innskriving i barne- og barneskolen, noe som er vanlig i denne delen av kommunen. I tillegg kommer de spesielle forholdene som kjennetegner befolkningen ved kysten, med 58 nasjonaliteter og 50 % av elevene som ikke kan språket – pluss 30 % som har gjennomsnittlige spanskkunnskaper.
I årevis har de fordømt overfylte skoler, med overfylte elever, der de må klare seg uten fellesarealer for å kunne undervise, til og med i korridorene.
I møte med hundre nye elever på en skole som, på grunn av sin unike karakter, har et forholdstall på 20, økt til 22 etter krisen i Ukraina, og med klasser som overstiger 25 elever, har utdanningssamfunnet i Playas de Orihuela demonstrert i flere dager ved døren til senteret.
Med den konstante tilstrømningen av elever de siste årene har skolen allerede mistet musikkrommet, datarommet, deler av spisesalen og til og med personalrommet fordi de er blitt omgjort til ordinære klasserom.
For dette skoleåret ventet skolen allerede på to brakker som skulle plasseres på parkeringsplassen, men i tillegg er det lagt til to til – som kanskje skal plasseres på lekeplassen – og biblioteket vil bli ofret for å bli klasserom i tillegg.
Los Dolses har dessuten i mange år vært preget av prefabrikkerte klasserom og mangler i selve senteret, fordi det ble planlagt som et senter med to avdelinger – to grupper per årstrinn – og tre klasser. I påvente av en utvidelse er det dimensjonert for 18 klasserom og har 32 i drift, slik at når nummer 20 tas i bruk, vil det fortsatt være overfylt.