Hvis prosjektet blir realisert, vil det koste totalt 5,65 milliarder euro.
Hvis du besøker Tenerife jevnlig, er du sikkert klar over en av destinasjonens få ulemper: det litt mangelfulle offentlige transportsystemet.
Regjeringen kunngjorde nylig planer om et tognettverk over hele øya, noe som vil gjøre det enklere å komme seg til strendene og fjellene – og gjøre veiene mindre overbelastet.
Men ikke forvent det med det første. Innen 2045 planlegger de lokale myndighetene å ha fått på plass fire nye togruter med til sammen rundt 80 kilometer med spor.
På grunn av Tenerifes kuperte natur skal 22 km av ruten gå gjennom tunneler.
Hvert tog skal kunne frakte rundt 450 passasjerer – og ha en maksimal hastighet på 220 km i timen.
Toglinjen skal åpnes trinnvis, og regjeringen håper at 7,5 millioner passasjerer vil benytte seg av den innen 2040.
Hva vet vi om Tenerifes potensielle nye toglinjer?
Selv om det har vært 20 år med diskusjoner rundt oppgraderingen av infrastrukturen, settes det nå fart i sakene på øya.
Arbeidet med toglinjene skal etter planen starte innen utgangen av inneværende valgperiode, det vil si i 2027.
Prosjektet blir ikke billig – med en estimert totalkostnad på 5,65 milliarder euro.
For å gjøre det mer gjennomførbart vil imidlertid arbeidet med hver enkelt jernbanelinje bli gjennomført i etapper.
«I stedet for å trenge 4 milliarder euro på forhånd, diskuterer vi segmenter som krever 300 eller 400 millioner euro, noe som gjør det mer gjennomførbart økonomisk», sier Pablo Rodriguez, regionråd for offentlige arbeider og mobilitet, til avisen Daily Express.
Vi vet relativt lite om planene – og de er ikke helt bekreftet ennå – men vi har noen detaljer om hvordan de kan komme til å se ut.
Så langt har det blitt avslørt at Sørtoget vil betjene østkysten av øya, mens Nordtoget vil kjøre langs motorveien TF-5. Denne tjenesten skal tilby høyhastighetsforbindelser mellom de populære destinasjonene Santa Cruz de Tenerife og Los Realejos.
Til slutt – inntil videre – vil Vesttoget sannsynligvis gå mellom Adeje og Icod de los Vino.
Kunngjøringen kan også sette fart i et jernbaneprosjekt på Gran Canaria, som har vært under planlegging i to tiår.
Hvis det blir realisert, vil det bli en toglinje langs østkysten av øya.
Med diskusjonene om Tenerife har Kanariøyenes regionale regjering nå insistert på at begge øyene – de mest folkerike i den turistfavoriserte øygruppen – vil få jernbaneprosjektene sine påbegynt innen utgangen av 2027.