Det underjordiske parkeringshuset i havnen ferdig våren 2024

Publisert

Byrådet arbeider allerede med de foreløpige adkomstene, og ordføreren regner med å kunne presentere en første forhåndsvisning av de endelige ombyggingsarbeidene om tre uker.

Det nye underjordiske parkeringshuset i havnen i Torrevieja vil stå klart til neste vår. Dette uttalte ordfører Eduardo Dolón optimistisk under det første offisielle besøket til det nye byrådet Carlos Mazon. Arbeidene, sa Dolón, “har kommet langt, og konsesjonæren er i rute”. I 2024 vil alt være i perfekt stand”.

Adkomsten vil være midlertidig via en ny rundkjøring som skal bygges foran Waldo Calero-torget, hvorfra det vil være to kjørefelt inn og ut av parkeringsplassen. Det endelige ombyggingsprosjektet er på sin side i sluttfasen, i påvente av at de relevante konsesjonene blir innvilget. “Jeg håper at jeg i løpet av to-tre uker kan presentere dette fremskrittet i grunnprosjektet”, sier ordføreren.

På lørdagens møte handlet det nettopp om å avslutte noen av aspektene som må godkjennes av Generalitat. Eduardo Dolón påpekte at de nå er i full gang med kanaliseringen av regnvannet, ettersom hovedvannbassenget som krysser Torrevieja, Rambla de Juan Mateo, renner inn i havnen. “Hvis alt går som det skal, ønsker vi at all kommunikasjon skal være ferdig før året er omme, slik at alt er i perfekt stand.”

Det nye senteret for underholdning og uteliv slik utbygger ser for seg det blir etter ferdigstillelse.

Administrerende direktør Enrique Riquelme i Empresas del Sol, selskapet som skal drive det nye fritidssenteret de første 50 årene av dets eksistens, fremhevet verdien av offentlig-privat samarbeid og uttrykte et ønske om at Torrevieja “får den beste havnen i Valencia-regionen”. Han uttrykte også håp om at den provisoriske adkomsten til den nye parkeringsplassen ville bli ferdigstilt raskt, slik at messearrangørene kunne vende tilbake til tomten de hadde okkupert i havnen frem til april. “De fortjener å ha de beste fasilitetene og å kunne jobbe der de har jobbet hele livet”.

For at dette skulle være mulig, forklarte arkitekten at antallet pumper måtte tredobles for å kunne ta ut vann med en hastighet på 300 liter i sekundet. Vanskeligheter som, ifølge selskapet, har ført til kostnadsoverskridelser. “Vi har tatt på oss oppgaven og ønsker å bli ferdige så snart som mulig”, oppsummerte Riquelme.

Rådmannen, sa han, forlot saltverksbyen med en uferdig agenda. I denne forbindelse nevnte hun en større forbedring av miljøet i lagunene, saltsjøene og naturparken og, når det gjelder infrastruktur, å fremme utvidelsen av CV-95, det viktigste tilgangspunktet til byen fra det indre av Vega Baja.

Men den saken han viet spesiell oppmerksomhet, var fortsettelsen av reformen av strandpromenaden i Torrevieja med byggingen av det nye auditoriet til Eras de la Sal, det opprinnelige stedet for Habaneras-konkurransen. Salen ligger også i området til Puertos de la Generalitat.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter