Med ett behagelig klima som tillater utendørsaktivitet hele året er sykkelen populær i Spania. Med nye elektriske sykler kan flere sykle mere og lengre. Både Costa Blanca og Costa del Sol har et variert landskap med stier og veistrekninger for alle uansett ambisjon og form. Jeg får en del spørsmål om sykkel, spesielt fra nye kunder i det de etablerer seg i Spania. Noe er enkelt å svare på, men jeg har i artikkelen konsultere ekspertene i Alicante Bike Hire og Bikemania. De har lang erfaring på sykkelsetet både i Norge og i Spania.
Anne Breivik og Kjell Storerud eier og driver Alicante Bike Hire som er en nettbasert utleietjeneste av sykler. De leverer og bringer fra Alicante sentrum til Los Alcázares, til både turister og hel eller delvis fastboende europeere.
Dette har de holdt på med siden 2014 men er langt ifra noen nybegynnere. Siden 1983 og oppstart av Kjells Sykler i Brumunddal har det vært lange dager og netter med jobb og lite fritid på ekteparet.
Det ble Spania
De hadde lenge lekt med tanken om å trappe ned. Og hatt en visjon om et bedre liv sammen og i solen. Grunnet tilgjengelighet og sikkerhet valgte de Spania. Her kunne de treffe kundegruppen de satset på. Kontaktene hadde de, skuddredde har de aldri vært. Ikke minst, de kunne faget og hadde masse arbeidslyst og krutt igjen. Som Petter Stordalen sier «Ikke forvent at det skal komme fly bare for at du har bygget en flyplass». Så det ble å satse med håp om å lykkes og med risiko for å feile.
Det gikk bra
Gesjeften går så det griner og det flittige paret jobber fortsatt som helter. En stadig økende kundegruppe kommer tilbake og anbefaler nye. Fullbookede dager og uker blir til måneder. Snart er det høysesong hele året. Ikke rart da det er frostfritt og solfylt året rundt for ivrige syklister. Det er mye skandinaver, engelskmenn og belgiere. Ofte er det grupper på alt fra 3 til 20 personer som utgjør hovedtyngden av klientellet. Høysesong er fra mars til mai og fra juli til september. Selv synes de den fineste tiden å sykle her, er fra desember til februar grunnet temperatur og årstid.
Hvordan velge riktig sykkel
Hovedsakelig er det mest utleie av landeveisykler hos Anne og Kjell. Dette da de satser på å spesialisere seg i en nisje med fine, svært velutstyrte og strøkne sykler av anerkjente merker. Når sportsentusiastene smetter avsted i solskinnet gliser de fra øre til øre. Dekk og kjede skiftes så å si mellom hver utleie. Det blir fort slitasje da de mest sugne gjerne trår til med 10 og 20 mil om dagen. Det er viktig å velge og bestille riktig leiesykkel, størrelse og type. Når leiekunden skal bestille på nett får de et skjema som skal fylles ut med vekt og høyde. Da får kunden det beste biomekaniske grunnlaget allerede ved bestilling. Likeledes skal det opplyses om de skal ha spesielle pedaler og annet utstyr. Kundene er godt forberedt og har med seg egne sko. Syklene er sjelden mer enn 3 år gamle så de skiftes ut jevnlig, De brukte og overhalte selges på nettsiden deres.
Kjøp og leie hos faghandler
Hos Bikemania i Torrevieja er det booking på epost og via Facebook med henting og levering i butikk som er leiekonseptet selv om de også kjører og levere både solgte og utleide sykler. Der finner vi innehaver Federico Merlos samt mekanikerne Felix Miguel Barona og Vittoria Roberto. Sistnevnte har bodd nesten 30 år i Norge og har alltid vært aktivt tilknyttet sykkelmiljøet der. Da hun flyttet til Spania i 2014 utdannet hun seg til sykkelmekaniker. Etter å ha livnært seg som grafiker i noen av Norges mest anerkjente reklamebyråer i en årrekke ble det nå kjedeolje, bremslufting og eikejustering som kom på dagsordenen. Hun valgte hobbyen, lidenskap for sykler, til fordel for livet i reklamebransjen. I 2017 ble hun ansatt i Bikemania.
Butikken har, ved siden av salg og reparasjoner, spesialisert seg på utleie av landeveissykler med karbonramme og høystandard komponenter. Federico sier det er en viktig nisje siden det allerede er mange som driver med utleie av vanlige bysykler. De har til sammen rundt 70 utleiesykler.
Fordelen ved å kjøpe sykkel i butikk
Det lønner seg både på kort og lang sikt å kjøpe sykkel i konvensjonell butikk med verksted og fagkyndig personale. For det første får du prøve sykkelen, blir anbefalt størrelse og får bistand og justering av sittestilling. Samtidig har du garantert service og reparasjoner som du ikke finner dersom du handler sykkel i supermarkeder, store sportsbutikker og på internett. Spesielt elektriske sykler og elektroniske komponenter trenger kostbare diagnostiseringsverktøy såkalte dongle. Disse har de gått til innkjøp av hos offisielle forhandlere, noe du ikke finner i supermarkedene om du kjøper sykkelen der. Kundene setter pris på fysisk komme til en butikk, bli betjent på sitt eget språk og få service og forklaring på hva havariet gjelder. Likeledes er det alltid hyggelig med utveksling av erfaringer av ruter og andre nyttige tips
Stort sykkel-miljø på kysten
Det er ikke vanskelig å komme inn i sykkelmiljøet lokalt. Det er alltid et tilbud uansett alder og nivå. Det er mange grupper som er ute og raider landeveien hver eneste dag. Deltagerne er inkluderende og hyggelige med en fellesnevner på to hjul. Terrenget kan du velge, det kan være flatt komfortabelt for de mindre drevne og kupert for de mest veltrente og entusiastiske. Det er flotte ruter både langs veien og utenfor asfalten. Det er ikke sjeldent å se grupper på tjue, tretti ryttere rundt om i distriktet. Likeledes grupper med MTB og klubbene er mange og varierte. Det arrangeres ritt hver eneste uke og daglige utflukter.
Leie eller kjøpe sykkelen i Spania?
Dersom du velger å leie fremfor å kjøpe sykkel kan det ha mange fordeler. Du vil alltid ha en tipp-topp sykkel med bra utstyr og jevnlig service før og etter hver utleie. Skjer det punktering eller om kjedet ryker vil sykkelen bli byttet ut eller reparert med en gang. Mange som ikke er fastboende, eller kun korttids ferierer, slipper å være redd for tyveri, ved å måtte lagre sykkelen i en åpen garasjekjeller eller i en usikker bod. Du kan leie MTB eller landeveisykkel etter ønske, og dermed slippe en stor investering og likevel nyte en fet tohjuling med svært høy standard på utstyr og ramme, dette er sykler i 15- 30 tusenkronersklassen. Federico sier at det har hendt at leiekunder har kommentert at leiesykkelen er bedre og har høyere standard enn den de sykler på hjemme.
Prisene for utleie ligger på rundt 145 euro for en uke med levering og henting og så er det rabatt for grupper. Det er ikke avskrekkende med tanke på at du kanskje bruker fire ganger så mye på reisen og oppholdet.
Trafikkregler og sunn fornuft
I trafikken generelt er de spanske bilistene høflige og omtenksomme mot syklistene. Alle som kjører her er dog ikke spanske og alle spanske er ikke like greie, så rådene er klare fra alle hold: Vær tydelig i trafikken, stopp ved rødt lys, ta rundkjøringen riktig og bruk sunn fornuft. Det er påbudt med hjelm utenfor tettbygde strøk. Når du er ute og sykler i mørket må du ha hvitt lys foran og rødt bak. Baklyset kan være blinkende. Det er ikke lov å være to på en vanlig sykkel, med mindre føreren er voksen, passasjeren under 7 år og sitter i riktig montert godkjent sete.
Bilistene skal vite at det er lov å kjøre to sykler i bredden og at bilene skal holde halvannen meters distanse fra syklistens venstre side når de kjører forbi.
Salg av El-sykkel øker mest i Spania
Med en elektrisk hjelpemotor er oppoverbakker ”barnemat” og man kan ta lengre turer uten å bli sliten.
Det er ikke slik at du bare siter og vrir på gassen, det gjør du ikke for det er ikke lov med slike sykler i Spania. Du må tråkke selv, hele tiden. Du regulerer selv nivå på hjelpemotoren, men det å tråkke slipper du ikke unna.
Ekte sykkelnerder har alle en mening om elektriske sykler. Forskjellige teorier der alle er enige om at dersom alternativet til el-sykkel er null sykkel så er den kjærkommen.