120.000 nordmenn flyr til Costa Blanca denne sommeren

Publisert

Flere relaterte nyheter

Valencia-regionen vil motta 9 % flere internasjonale turister med fly denne sommeren sammenliknet med fjoråret. Dette bekreftes av dataene om forhåndsbestillinger av flyreiser for juli og august 2024.

Når det gjelder de viktigste opprinnelsesmarkedene, topper Storbritannia listen med 798 901 bookede seter (13 % mer enn i 2023), Italia med 250 016 (+10 %), Tyskland med 234 318 (+5 %), Frankrike med 221 865 (+2 %), Nederland med 201 931 (+10 %). Deretter følger Belgia med 136 346 (+11 %), Norge med 120 324 (+8 %), Polen med 110 042 (+75 %), Sverige med 92 616 (+9 %) og Sveits med 88 209 (+12 %).

På den annen side viser data om forhåndsbestillinger at markedene med høyest vekst er Nederland med +29 %, Sveits med +20 %, USA med +19 %, Norge med +18 %, Danmark med +14 % og Sverige med +12 %. Ifølge rapporten som er utarbeidet av ADESTIC, har noen markeder med høy kjøpekraft, som de nordiske landene og USA, gode prognoser.

Turistprofilen

Når det gjelder typen internasjonal turisme som ankommer Valencia-regionen, viser ForwardKeys-indikatorene også en forbedring i den sosioøkonomiske profilen til turistene, med bookinger i premiumkabiner (første- og business class) som vokser med 7 % sammenlignet med de samme månedene i sommerperioden 2023.

Etter reisetype var det fritidsreisende som hadde størst vekst, med en økning på 15 %. Forretningsreisende økte også med 7 %.

Når det gjelder størrelsen på gruppene, skiller veksten for grupper på mer enn seks personer (+19 %) seg ut, etterfulgt av familiegrupper på 3 til 5 passasjerer (+14 %), enkeltpersoner (+7 %) og par (+2 %).

Når det gjelder lengden på oppholdet, var det mellomlange oppholdet (fire til tretten netter) som økte mest, med 12 % flere forhåndsbestillinger sammenlignet med juli og august 2023. Korte opphold (én til tre netter) økte med 11 %, og lange opphold (14 netter eller mer) økte med 6 %.

For presidenten i ADESTIC, Santiago Sanus, og leder for Market Intelligence and Consultancy i ForwardKeys, Luis Millán, viser disse dataene hvor viktig det er med teknologiske verktøy i reiselivsnæringen, som Big Data og kunstig intelligens, ettersom de gjør det mulig å måle de besøkendes atferdsmønstre og styrke konkurransekraften og bærekraften i sektoren.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...