Hittil i sommer har byrådet ilagt mer enn 50 bøter for trafikkforseelser, hovedsakelig for parkering på fortau. Utnyttelsen av det offentlige rom til utleie av sparkesykler er ikke omfattet av de kommunale forskriftene.
Fire selskaper har fylt de viktigste offentlige plassene, inngangspartiene til supermarkeder og butikker med sparkesykler.
Selskaper som leier ut personlige mobilitetskjøretøyer, elektriske sparkesykler, er i ferd med å tjene seg rike i Torrevieja denne sommeren. Ingen av de fire firmaene som allerede opererer i alle tilgjengelige hjørner av offentlig vei, har kommunal lisens for den intense aktiviteten de utøver, fordi kommunen ennå ikke har tatt høyde for kommersiell utnyttelse av offentlig vei til dette formålet i noen av sine forskrifter.
Bøter
Verken den konstante årvåkenheten til det lokale politiet i Torrevieja eller de mer enn 50 bøtene på to måneder hindrer disse kjøretøyene i å okkupere sentrale plasser på fortau, torg og hjørner. Eller at sparkesyklene blir etterlatt på offentlig vei, på fortauet, noe som allerede har forårsaket mer enn én ulykke.
Når sparkesyklene er fjernet på grunn av dårlig parkering, tar det lokale politiet sparkesykkelen med til politistasjonen og plomberer den. Selskapet betaler 17,40 euro for fjerning av hvert av kjøretøyene som står i depotet, og må godta en bot som er regulert i gjeldende mobilitetsforordning. Boten er 100 euro hvis den betales umiddelbart og 200 euro hvis den behandles av SUMA.
Forordning
Den kommunale forordningen regulerer og forbyr skateboard på fortauet, to personer som reiser i samme kjøretøy, kjøring i en forbudt retning og manglende respekt for trafikkreglene, faktisk er en annen av bøtene som ilegges 80 euro for å hindre trafikken.
Det er imidlertid ennå ikke påbudt med hjelm og forsikring. Trafikkdirektoratet har informert kommunene om dette, for ifølge rådmannen i området “kan vi ikke fastsette hva som er straffbart før det foreligger en spesifikk forskrift for disse kjøretøyene”. I den kommunale forskriften står det at bruk av disse kjøretøyene anbefales, “akkurat som det står at aldersgrensen er 16 år”.
Selskapene opererer ved å distribuere kjøretøyene tidlig om morgenen i sentrum av byen og i enkelte utkantområder. De som er forlatt av brukerne etter bruk, samles inn, og andre plasseres ut på strategiske steder. Bare ett av selskapene, det som startet sin virksomhet i byen for et år siden, merker varebilene med sitt merkenavn, mens resten ikke reklamerer for sin virksomhet på karosseriet. Firmaene har et nettverk av verksteder og lokaler i sentrum av byen der de lader og reparerer scooterne, virksomheter som skal ha åpningstillatelse. Og det er tydelig at utleievirksomheten kompenserer for eventuelle sanksjoner.
Intensiv bruk
Intensiv bruk av elsparkesykler, som også er svært populære i mange privatpersoners mobilitet, forekommer også i en by som mangler eksklusive kjørefelt for sykler og sparkesykler i sentrum. Det er flere kilometer parallelt med N-332 og CV-905. Dette fører til andre problemer: flere ulykker med sparkesykler og ingen ansvarsforsikring for private brukere.
Det enkleste
Det mest konkrete eksempelet på bruken av utleiesparkesykler var helgens store reggaeton-festival som samlet over 36 000 mennesker i Antoni Soria-parken. En stor del av tilskuerne var mindreårige som fikk adgang til området med foreldrenes tillatelse, og mange av dem ankom området, som ligger i et perifert område av byen som var begrenset for biltrafikk, på elsparkesykler. Det var dusinvis av dem samlet eller isolert langs Delfina Viudes-avenyen og spredt i innkjørselene til franchisebutikker og supermarkeder i nærheten av industriområdet og Cortes Valencianas-avenyen. Bruken av sparkesykler kan ha en annen “fordel” for brukere med en viss profil, de kan angivelig unngå de ordinære alkohol- og narkotikakontrollene til Guardia Civil og det lokale politiet.
Prioriteringer
Rådmann Alarcón påpekte at en av funksjonene til det lokale politiet er å forsøke å rydde offentlig vei for sparkesykler, spesielt fra fortauene, men han presiserte at den viktige innsatsen til det lokale politiet, for eksempel i forbindelse med festivalen, var fokusert på trafikkregulering og den sporadiske støtten som Guardia Civil kunne trenge om nødvendig. Ikke på å fjerne sparkesyklene.
De 140 betjentene i det lokale politiet, forklarte han, er oppmerksomme på å unngå tilstedeværelsen av disse kjøretøyene. Rådmannen påpekte også at antallet politibetjenter endelig er økt med rundt 20 flere enn de siste årene, og at de har flere prioriterte tjenester med trafikkregulering, assistanse til tjenester i hjemmene eller tilstedeværelse på strandpromenadene for å forhindre ulovlig salg – en annen front som er praktisk talt uhåndterlig denne sommeren.