Prosjektet omfatter fem nye veier, ombygging av ytterligere 40 000 m² og 127 000 m² til offentlig bruk. Bystyret har bedt designeren om en “løsning” for ruinen av den kommunale bygningen som kommer fra Toyo Itos SPA uten å faktisk rive det.
Noen detaljer er allerede kjent om ombyggingen av Torreta III i Torrevieja, forbedringer som beboerne i området har etterspurt i flere tiår. Ifølge dokumentene som er i hendene på selskapet som er i ferd med å utarbeide prosjektet, er det planlagt tre hovedinnsatsområder.
Ett av dem er bygging av fem nye veier, hvorav to av dem (på 860 og 470 løpemeter) ligger ved siden av Torreviejas naturpark ved Punta de la Víbora.
Det andre området omfatter ombygging av ca. 50 % av de nåværende veiene i utbyggingen med grunnleggende infrastruktur over et område på 40 000 m².
Og det tredje, det mest slående, er den “attraktive og integrerende” tilpasningen av et 127 000 kvadratmeter stort grønt- og gaveområde som utbyggeren lot ligge ubebygd på 1980-tallet ved Punta de la Víbora i den rosa lagunen, et område som også skal inneholde et forslag til en “løsning” og integrering av ruinen av Toyo Itos gjørmebad i komplekset. Det nevnes imidlertid ikke noe om flytting eller riving av denne kommunale bygningen, hvis oppføring ble stanset av kystdirektoratet fordi den grep inn i det offentlige maritime landområdet uten konsesjon.
Det er disse grunnleggende retningslinjene som kommunens teknikere har lagt til grunn for utarbeidelsen av prosjektet, som i april i fjor ble tildelt det valencianske selskapet Vielca Ingenieros med en leveringstid på fire måneder, og som nå er i ferd med å avsluttes.
Utarbeidelsen av prosjektet ble innvilget for 525 000 euro (inkludert moms), et beløp som allerede dekker de arbeidene som skal utføres senere, finansiert over kommunebudsjettet. Hvis prosjektet gjennomføres, kan det komme til å koste mer enn 7,2 millioner euro, alt for å utbedre manglene utbyggeren etterlot seg da han bygde og solgte husene. Dokumentasjonen av forslaget, som ennå ikke er spesifisert i prosjektet, definerer knapt hva som skal gjøres med grønt- og gaveområdet. Det omtales som en “idrettspark” og et utdanningsområde på 127 566 kvadratmeter (60 000 kvadratmeter grøntareal og 66 000 kvadratmeter til utdanningsformål).
Veier ved lagunen
Vielca må i sitt prosjekt betrakte området som “attraktivt og som en referanse for byen”, inkludert integrering av ruinene av kurbadet. Han innrømmer at det må tas hensyn til “den naturlige tilknytningen” til lagunen i Torrevieja. Rådhuset utnytter det faktum at byutviklingsavtalen som godkjente urbaniseringen på slutten av 70-tallet, ble godkjent flere tiår før lagunene ble vernet som naturpark, slik at de 60 000 meterne som nå er planlagt som grøntområde, ble utelatt, til tross for at de ligger ved siden av et av de best bevarte saltmarksområdene i våtmarksområdet Punta de la Víbora. Det paradoksale er at det nå finnes områder i naturparken som ligger mye lenger fra kysten og som nyter full beskyttelse. Kommunen kommer imidlertid ikke utenom en annen juridisk beskyttelse: De 60 000 meterne av den foreslåtte grønne sonen ligger innenfor Costas offentlige sjøterritorium.
Byggingen av de fem gateløpene som ikke ble utført på det tidspunktet, skulle ha sin sentrale akse i en ny åtte meter bred og 860 meter lang vei fra Calle Sol til Calle Rafael González “Machaquito”, som i sør grenser til det nye grøntområdet og i nord til Torreviejas lagune. Både denne nye veien på 6 400 m² og overflaten på grøntområdet ligger utenfor naturparken, selv om den også opptar hele det offentlige sjøterritoriet innenfor kystens grenser. Den andre veien, som er 12 meter bred og 470 meter lang, skal også gå fra Calle Sol til Calle Rafael González “Machaquito”, og grenser i sør til skoleanlegget og i nord til det nye grønne idrettsområdet. Den tredje skal være 215 meter lang og forbinde Calle Urano med Calle Rafael González; den fjerde (290 meter) skal forbinde Calle Rafael González med Calle Golondrina; og den femte (260 meter) skal forbinde Calle Acacias med Calle de las Abubillas. Rådhuset ber om en forbindelse til Torreviejas grønne vei, den gamle jernbanelinjen som går parallelt med lagunens østlige bredd.
Kun utvendig renovering
Når det gjelder de eksisterende veiene, må planleggerne i tillegg gjennomføre en studie av infrastrukturens nåværende tilstand og mangler, og komme med forslag til forbedringer av drikkevannsforsyning, drenering, elektrisitetsforsyning, belysning og gatemøbler, utskifting av veidekket og bygging av fortau og kantstein. Utbedringene vil berøre ca. halvparten av veiene i Torreta I og et område på ca. 40 000 kvadratmeter, men prognosene utelukker foreløpig ethvert inngrep i veiene og de indre fellesområdene i boligområdet.