Torrevieja: Suksess med blomster og pølser

Publisert

Krister Reitan og Elisabeth Erlandson satser friskt på shoppingsenteret Centro Comercial Torremarina i det nordlige Torrevieja. Først åpnet de blomsterbutikk, deretter gatekjøkken, og nå planlegger de en skandinavisk delikatesseforretning.   

I 1999 kjøpte det svenske paret feriebolig i Torrevieja. For tre år siden fant de ut at de knapt hadde brukt huset, og at de derfor enten burde selge eller flytte nedover. Etter noen kjappe runder med seg selv falt valget på det siste.

Krister Reitan og Elisabeth Erlandson satser friskt på shoppingsenteret Centro Comercial Torremarina i det nordlige Torrevieja. Først åpnet de blomsterbutikk, deretter gatekjøkken, og nå planlegger de en skandinavisk delikatesseforretning.   

I 1999 kjøpte det svenske paret feriebolig i Torrevieja. For tre år siden fant de ut at de knapt hadde brukt huset, og at de derfor enten burde selge eller flytte nedover. Etter noen kjappe runder med seg selv falt valget på det siste.

Vel etablert på Costa Blanca måtte de to begynne å tenke på å få seg noe å gjøre. Hun er utdannet blomsterdekoratør, mens han er utdannet kokk.

– Elisabeth ville drive med blomster. Jeg kjente imidlertid at jeg måtte jobbe med mat etter å ha vært kokk i over 30 år. Og slik ble det. I desember 2008 åpnet vi blomsterbutikken The Flower Shop her på Centro Comercial Torremarina. Omtrent samtidig begynte jeg på kjøkkenet ved en skandinavisk eid restaurant, forteller Krister Reitan til Spaniaposten.

Pølsebod
Etter å ha hatt forskjellige kokkejobber på det sørlige Costa Blanca begynte Kristers helse å si stopp. Han orket ikke lenger verken stresset eller det å stå bøyd over grytene til alle døgnets tider. Så han begynte og flørte med en gammel drøm.

– I åtte år hadde jeg gått rundt og snakket om en pølsebod, fordi det var noe jeg savnet og det fantes ingenting i området. Da jeg ikke kunne jobbe på restaurantkjøkken lenger, var det bare å børste støv av ideen. Riktignok er konseptet noe utvidet i forhold til en vanlig pølsebod. Dette er mer som et helskandinavisk gatekjøkken, sier Krister.
Stedet han snakker om er Senap & Ketchup, beliggende vegg i vegg med Lillians Skafferi i Centro Comercial Torremarina. Den svenske kokken er storfornøyd med responsen etter drøyt to måneders drift.

– Suksessen har ikke latt vente på seg. Det har funket knallbra så langt. Bare i løpet av de to første dagene gikk det fem kilo med rekesalat. Det tar jeg som et tegn på at folk har ventet på det her.

– Jeg har nok kanskje mest mannlige kunder. Mange av dem forteller spøkefullt at de ikke får lov til å spise her fordi de blir tykke. Det artige er at også konene kommer innom for å spise i smug rett som det er. Uansett er det ingen fare verken for menn eller kvinner. Mine pølser kommer fra en liten familiebedrift i Småland og inneholder 83 % rent kjøtt, forsikrer Krister.  

Svenske spesialiteter
I tillegg til pølser, hamburgere, kjøttbollar med potetmos og potetgull og søtsaker fra Lillians Skafferi, satser Krister på noen helsvenske speisaliteter somfor eksempel Tunnbrödsrulle og Parisare. Førstnevnte er en slags stor lompe stekt i smør med pølser, potetmos og diverse tilbehør inni. Mens sistnevnte er en tykk skive stor falunkorv som serveres i hamburgerbrød med agurkmiks.

– Det er tydelig at skandinaver her nede har savnet skandinaviske smaker. Derfor sørger vi for at absolutt alle råvarene er skandinaviske. Vi importerer sammen med Lillians Skafferi. En gang i uka kommer en lastebil med varer fra Sverige ned hit til senteret, forklarer Krister.

I løpet av den korte timen Spaniaposten er innom hos Senap & Ketchup, er det mange kunder innom. Alle er syntes enstemmige om at et skandinavisk gatekjøkken har manglet i Torreviejaområdet.

– Jeg har bodd her nede i åtte år og har ventet like lenge på svenske pølser. Dette er akkurat hva vi trengte. Det er helt topp og bare kunne stikke innom her for en kjapp matbit, sier Krister Nylen, som akkurat har gjort seg ferdig med en hard dag med peisbygging.   

Tro på senteret
Da Krister og Elisabeth åpnet blomsterbutikken for drøyt to år siden var Centro Comercial Torremarina helt i startgropen, og det var bare et lokale som var åpnet.

– Det enste som fantes her da vi kom var et apotek. Vi hadde kikket på flere steder rundt om i området, men syntes det meste var for dyrt. Her var det imidlertid overkommelige priser. Dessuten sa magefølelsen at det kunne bli bra. I dag er det ikke mange ledige lokaler igjen. Så dette blir helt sikkert bra.

– Senteret har fått et tydelig skandinavisk preg etter hvert. Vi har to butikker, og har planer om en tredje. I tillegg kommer frisørsalongen Skandalo, Lillians Skafferi og Evas Garn og Mote. Dessuten skal Swebank åpne i lokalene over gangen her om en liten stund.

– De andre næringsdrivende her på senteret sier at de bare kan legge ned hvis vi skandinaver flytter. Detter er tross alt et nabolag med en stor andel svensker, dansker og nordmenn, sier Krister fornøyd.     

Neste prosjekt for det svenske paret er en skandinavisk delikatesseforretning, med kjøkkenutstyr, te, kaffe og delikatesser. Den skal først og fremst Elisabeth og Elisabeth Nilson fra Lillians Skafferi ta seg av. Planen er å åpne til høsten. Navnet er allerede bestemt. Det blir Tante Brun.

Fortsatt plass
Selv om det begynner å bli fullt er det fortsatt plasser igjen på senteret. Hvis man ønsker å starte butikk bør man ifølge Krister ikke nøle med å tenke på Centro Comercial Torremarina.
– Variasjon er en fin ting. Jeg syntes fortsatt vi mangler et par ting her. Som eksempler kan jeg nevne sportsbutikk og papirhandel. Sentereierne er veldig fleksible og det er mulig å forhandle om prisene, som i utgangspunktet er rimelige sammenlignet med mye annet.

– Det har utviklet seg en svært god kjemi mellom oss skandinaviske næringsdrivende på senteret. En litauer som driver smykkebutikk ved siden av her sa til meg for et par dager siden at han var imponert over hvor godt vi samarbeider oss i mellom.

Da Krister og Elisabeth åpnet sin første butikk i Spania da verden sto på trappene til en omfattende økonomisk lavkonjunktur. Men det svenske paret lot seg ikke skremme av den grunn.

– Da vi startet blomsterbutikken kom det folk og spurte om vi var dumme. Hvordan våger dere dette? Sa de. Min teori er imidlertid at den økonomiske krisen vil vedvare så lenge folk ikke tør å satse. Hvis folk derimot begynner å investere og slippe seg løs, vil det igjen bli fart i økonomien. Det er generelt lettere å drive butikk her i Spania enn hjemme. Det er kanskje noe mer papirarbeid, men til gjengjeld er det langt mindre kjas og mas, sier den svenske kokken, før han må haste tilbake til rekesalaten og pølsegrytene.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter