Torrevieja sentrum skal bli et “åpent handlesenter”

Publisert

Flere relaterte nyheter

Rådhuset i Torrevieja har lagt frem en plan for hvordan en rekke sentrums-gater skal utvikles til det kan kaller et “åpent handlesenter”. Det skal bygges 300.000 kvadratmeter med solskjerming på strekningen mellom gatene Canónigo Torres og Fotógrafos Darblade. Det skal settes opp 60 nye benker, 40 LED-gatelys og 30 wifi-punkter, i tillegg til fem offentlige drikkefontener.

Rådhuset søker om EU-midler som skal finansiere prosjektet totalt med rundt 1.9 millioner Euro. Området om skal bli nytt er avgrenset av gatene Caballero de Rodas, Orihuela, San Policarpo, Avenida de Faleria (Acarretos), Paseo Vista Alegre og Paseo Juan Aparicio, Calle Moriones og Calle Ramón Gallud.

Dette inkluderer gater som tidligere har blitt foreslått omgjort til gågater i tilknytning til ombyggingen av byens gater ned mot havnen og mot moloen.

Anbud

Forrige fredag godkjente bystyret anbudet for prosjektet, som vil bli delt ut i ulike delkontrakter, og som vil få sitt mest synlige uttrykk i monteringen av en parasollmarkise på tre ganger syv meter langs høyre side av gatene Fotógrafos Darblade og Canónigo Torres.

Kontrakten innebærer også at byen får tilbake offentlige fontener, 25 år etter det siste forsøket, med fem punkter for både mennesker og hunder. Andre elementer i gatemøbleringen omfatter 60 modulære benker med ulike egenskaper, 30 wifi-soner med høy ytelse og en bioklimatisk pergola på 6,5 x 3,5 meter i lekeområdet på Plaza de Oriente – eremitasjen -.

Kontrakten omfatter åtte skilt som gir informasjon om selve det åpne kjøpesenteret, fire digitale mupier, 40 LED-lyktestolper og fem ladepunkter for elbiler.

Begrunnelse

I begrunnelsen for denne europeiske finansieringen som den spanske regjeringen fikk etter covid-krisen, heter det at byrådet har identifisert “som en prioritet” implementeringen av et åpent kommersielt senter for gjennomføring av investeringer og tiltak som “muliggjør” en endring i den lokale produksjonsmodellen etter pandemien forårsaket, og også en transformasjon mot en mer motstandsdyktig struktur som gjør det mulig for byens kommersielle og økonomiske modell å lykkes med å møte andre mulige transformasjoner, kriser eller utfordringer.
Forsinket

Anbudet har blitt forsinket. Gjennomføringen var planlagt til våren. Spesifikasjonene nevner til og med to reklamekampanjer i 2024 for sommeren og julen, selv om den første ikke har kommet. Kontrakten er lagt ut på anbud som en hastesak, og den første delen bør være ferdig i desember og den andre i mars. Hvis ikke må byrådet betale tilbake støtten med forsinkelsesrenter.

“Smart”, “kundeforhold” og “markedsplass”.

Blant andre planlagte tiltak med mye “smart”, “kundeforhold” og “markedsplasser”, må den som vinner anbudet, gi byrådet en digital, hybrid og multimedial applikasjon som samler alle byens tjenester, med umiddelbar informasjon av kommersiell interesse, som “dynamiserer og øker tiltrekningen av besøkende og skaper verdi for innbyggerne”.

En app for mobile enheter (iOS- og Android-versjon) som tilbyr potensielle forbrukere alle de nyttige tjenestene (åpne data) som er tilgjengelige i byen. Den skal kunne tilby informasjon om bussers ankomst, trafikkameraer, strender, gratis parkeringsplasser, tilgjengeligheten av offentlige sykler, åpne apotek, bensinstasjoner med priser og turistinformasjon, slik at alle disse tjenestene står til innbyggernes disposisjon.
Logo

Det skal også utformes et elektronisk system for innsamling og analyse av data som kan “parametriseres og kobles sammen for å generere mer og bedre kunnskap om kundene i det åpne kjøpesenteret”, med kapasitet til å identifisere deres detaljer og aktiviteter ved å analysere og forstå atferden til disse brukerne, eller en plattform for relasjonsstyring for integrert administrasjon av salg, markedsføring, kundeservice og andre kontaktpunkter.

Det skal ha en tjeneste for opprettelse av sosiale plattformer for digital administrasjon av det åpne kjøpesenteret, og profilene skal som et minimum omfatte Facebook, Instagram, MyBusiness og YouTube. Offentlige midler vil bli brukt til å utforme en logo og merkevare for det åpne kjøpesenteret og en plan for forbedring av tilgjengeligheten.

Motorsykler, biler og pakker

Det legges til at det skal inkluderes kommersielle styringsverktøy som levering av to 125 cc motorsykler og en minibuss eller varebil med fremdrift og lading 100 % elektrisk for å “fungere som en markedsplass for levering av kjøretøy til hjem i Torrevieja kommune eller tilstøtende kommuner. Rådhuset forsikrer at butikkene i senteret vil ta i bruk femten smarte pakkebokser og ytterligere ti kjølebokser for matvarer – betalt med EU-midler – for å øke den lokale handelen.

Kriterier

Forslaget klargjør ikke hvilke kriterier som skal legges til grunn for å inkludere eller ekskludere gater fra det åpne kjøpesenterets virkeområde, eller for å iverksette tiltak i enkelte gater. For eksempel solskjerming, som forutsettes installert i gågater.

I de faktiske utgiftene til disse tilskuddene, med et mål om praktisk anvendelse som kan diskuteres, er det inkludert en “håndbok for god praksis for koordinering av kjøpesenteret”, kvartalsvise markedsundersøkelser og til og med organisering av en “kongress om forvaltning og promotering av urbane shoppingområder”, samt en “revisjon for forbedring av energiforbruket” eller tre “tematiske ruter med fokus på driften av kjøpesenteret”.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...