Nordmenn har tygget svineribbe, pinnekjøtt, lutefisk og andre herligheter i julemåneden. På Spanias norske restauranter har salget gått over all forventning noe som tyder på at norsk tradisjonsmat er like populært blant nordmenn i Spania som i Norge.
– Julesesongen har vært kjempebra for vår del og vi har solgt mer julemat enn forventet, sier daglig leder Axel Borsheim på restauranten Little Norway i Albir.
Restauranten har solgt 600 kilo pinnekjøtt, 600 kilo lutefisk, store mengder ribbe, sylte, gravlaks, kokt laks, ørret, makrell, torsk, juleskinke, kalkun og det som hører til.
Nordmenn har tygget svineribbe, pinnekjøtt, lutefisk og andre herligheter i julemåneden. På Spanias norske restauranter har salget gått over all forventning noe som tyder på at norsk tradisjonsmat er like populært blant nordmenn i Spania som i Norge.
– Julesesongen har vært kjempebra for vår del og vi har solgt mer julemat enn forventet, sier daglig leder Axel Borsheim på restauranten Little Norway i Albir.
Restauranten har solgt 600 kilo pinnekjøtt, 600 kilo lutefisk, store mengder ribbe, sylte, gravlaks, kokt laks, ørret, makrell, torsk, juleskinke, kalkun og det som hører til.
– På dessertbordet har vi hatt tradisjonelle juledesserter som riskrem med rød saus, karamellpudding og pepperkaker, sier Borsheim.
Restauranten har solgt julemat siden begynnelsen av november og hatt julebord i desember.
– I år har vi hatt dobbel omsetning i forhold til julebordssesongen 2010, men vi har også dobbelt så stor kapasitet med ny og større restaurant, sier Borsheim.
I 2012 har han planer om å bygge en bar på terrassen og lage en egen avdeling for barn inne i restauranten med barnefilmer, tavler og klosser.
– Restauranten ligger i en barnevennlig gate, og det skal vi utnytte, sier Borsheim og legger til.
– Vi ønsker å drive en koselig restaurant med god mat og håper at restauranten blir godt besøkt i året som kommer.
Merker økt konkurranse
På Scandinavian Home Cooking i Albir har de hatt en liten nedgang i omsetningen.
– Jeg merker at flere har reist hjem i år enn tidligere, sier daglig leder Ann Christine Samuelsson.
På julebordet har hun servert ribbe, pinnekjøtt og lutefisk med tilbehør.
– Etter mange år i bransjen kjenner jeg gjestene mine godt og vet hva de ønsker. De vil ha julematen tradisjonelt tilberedt, med sitt tradisjonelle tilbehør og ikke svenske kaldretter, sier Samuelsson.
Hun har fått gode tilbakemeldinger både i restauranten og på sosiale medier, først og fremst fordi gjestene føler seg velkommen.
– Vi startet salget av julemat i desember og har solgt veldig mye lutefisk. Jeg ser at vi har mange faste gjester som kommer tilbake år etter år. Det er veldig hyggelig, sier Samuelsson som håper at 2012 blir like bra som 2011 eller litt bedre.
– Vi merker at det er flere norske restauranter og at det er konkurranse i markedet. Neste år vil vi derfor gjøre noen justeringer i menyen og holde lave priser, sier Samuelsson.
Jevn økning
Restauranten Skipperstuen har hatt en omsetningsøkning på 20 prosent i forhold til desember måned 2010.
– Vi startet julematsalget i midten av november og er veldig fornøyde med sesongen, sier daglig leder Steinar Ekerhovd.
På Skipperstuen i Alfaz del Pi har de solgt pinnekjøtt, svineribbe og lutefisk.
– Vi har mange faste gjester, men det kommer stadig nye, og det synes vi er hyggelig, sier Ekerhovd.
– Vi synes julemåneden har gått veldig bra og vi er fornøyde, sier Ekerhovd.
Restauranten har hatt en jevn oppgang i omsetningen siden oppstart og Ekerhovd satser på at den gode utviklingen fortsetter på nyåret.
Vil starte tidligere
På Hotel Michel i Santa Pola var det julebord med bufeet tre lørdager i desember.
– Det ble en kjempesuksess. Vi hadde stor bufeet med varme og kalde retter. Ribbe, pinnekjøtt, lutefisk, sylte, kokt skinke og masse tilbehør, sier kokken Steffen Dahl.
På de tre kveldene ble det til sammen spist 40 kilo ribbe, 20 kilo pinnekjøtt og 20 kilo lutefisk.
– Vi fikk gode tilbakemeldinger og det synes vi er veldig hyggelig, sier Dahl.
Neste år vil de starte julebordssesongen tidligere siden det ble et populært innslag på hotellet.