Byggingen av fritidsområdet «Paseo del Mar» i havnen i Torrevieja er i ferd med å tredoble de opprinnelige kostnadene. Fra de 16 millionene som ble offisielt annonsert til de 43 millionene som eier av konsesjonen, Empresas del Sol, nå egner med å investere.
Dette budsjettet inkluderer bygging av nesten 700 parkeringsplasser under bakken. Denne delen av anlegget skal etter planen skal åpnes i sommer. I tillegg kommer investering i et nytt fiskemarked og oppussing av tollbygningen. De to sistnevnte tiltakene var et krav myndighetene for å gi konsesjonen til det private selskapet.
Serveringslokaler
Det er også bevilget midler til å rive det tidligere fiskemarkedet og fiskeflåtens skur. Men sammen med parkeringsplassen vil hovedtyngden av arbeidet bestå i oppføringen av de 8 500 kvadratmeterne fordelt på seks bygninger. Noen av dem nå er i ferd med å reise seg, med restauranter, kino, bowlinghall og fritidsaktiviteter, samt utvikling av 20 000 kvadratmeter tilstøtende tomt. Hele prosjektet skal etter planen stå ferdig våren 2025, en dato som foreløpig er noen måneder lenger enn det som ble anslått da arbeidene startet i oktober 2022, da man snakket om slutten av 2024 eller begynnelsen av 2025.
Etter to og et halvt års arbeid har strukturen til bygningene og pilarene til rampen som skal gi adgang til området på nordsiden mot «levante-moloen». Den siste uken har man kunne se denne ta form.
Fredag denne uken besøkte havnedirektør Vicente Martínez Mus Torrevieja med omvisning på byggeplassen. Ordfører Eduardo Dolón (PP) besøkte her sammen med forretningsmannen fra Vega Baja, Enrique Riquelme, som har den 50 år lange konsesjonen for havneområdet i Torrevieja.
En mer praktisk rampebro
Et av de få bidragene som er spesifisert i medieutspillet, er at broen mellom det nye fritidsområdet Paseo del Mar og den opphøyde promenaden ved Levante-brygga ikke vil bli hevet, slik rådhuset opprinnelig foreslo, og som må påta seg dette arbeidet.
Adgangsrampen til Levante-brygga må krysse veien som skal forbinde sentrum med småbåthavnen Marina Salinas og fiskemarkedet. Infrastrukturen vil bli løst med en mye enklere konstruksjon som er enklere å vedlikeholde og mye rimeligere: Den vil kun garantere den lovpålagte bredden på 5,5 meter som kreves for en bro over en vei med høy trafikkapasitet.
Kilder som er tett på det tekniske prosjektet, har uttalt at det ikke er nødvendig med en klaffebro fordi transport av små og store fartøyer på vei ikke foregår med riggen på plass.
Levante-kaien lar vente på seg
Ordfører Dolón har ikke klart å få dette besøket til å falle sammen med den forventede kunngjøringen av tildelingen av kontrakten for ombyggingen av havnepromenadens nordre del med Levante-moloen. Etter et par spørsmål fra media måtte borgermesteren innrømme at et av selskapene som hadde levert inn anbud – mer enn 8 millioner euro står på spill – har klaget på resultatet fra kontraktskomiteen. Det er ikke gitt noen nærmere opplysninger om hvorvidt dette vil tvinge frem en reversering av hele prosedyren eller hvor mye det vil forsinke tildelingen av kontrakten – som allerede er belastet av en lang historie med administrative forsinkelser.
Det som er tildelt av kommunen, selv om informasjonen i saken ikke er offentlig tilgjengelig, med et budsjett på over 600 000 euro, er byggingen av den provisoriske rundkjøringen som skal gi tilgang til havneområdet fra i sommer for å lede trafikken til den underjordiske parkeringen.