Den nordlige enden av Cura-stranden – bygningene rundt Las Columnas – og, i mindre grad, sentrum av Torrevieja har den største konsentrasjonen av turistleiligheter i Torrevieja.
Samtidig har området ved grensen mellom Torrevieja og Orihuela, i Punta Prima og Cala Dorada, ikke bare et stort utbud, men også det mest lønnsomme. Det er betydningsfullt at dette sammenfaller med en høyere boligstandard og at andelen regulert utbud fra myndighetene også er mye høyere enn i andre boligområder i kommunen.
Disse konklusjonene fremgår av en studie utarbeidet av Laboratorio Universitario de Turismo Inteligente de Torrevieja (TI·LAB), et samarbeidsprosjekt mellom Torrevieja kommune og Universidad de Alicante, som presenterte rapporten «Estudio sobre el Uso de Nuevas Fuentes de Datos para Analizar el Comportamiento Turístico en Torrevieja».
I tillegg til den geografiske konsentrasjonen av tilbudet, analyserer studien også forbruket til turister som bor i turistleiligheter. De fem bransjene som turistene bruker mest penger på, er, i denne rekkefølgen, supermarkeder, restauranter, finansielle tjenester, bensinstasjoner og barer og diskoteker.
Denne rangeringen stemmer interessant nok overens med den oppfatningen mange innbyggere i Torrevieja har hatt i mange år om hva turistene prioriterer å bruke pengene sine på, men nå er dette bekreftet av data fra en vitenskapelig undersøkelse. I motsetning til trenden i store turistdestinasjoner, foretrekker de dessuten å bruke privat transport.
Ferieutleie
Dette er en banebrytende studie som bruker ukonvensjonelle kilder for å analysere overnattingssektoren gjennom kilder som AirDNA (ferieutleie), Mastercard (turisttransaksjoner) og klimatologiske registre. I denne sammenheng tar rapporten for seg forholdet mellom turistbelegg, boligrentabilitet, forbruk på destinasjonen og sesongmessig atferd.
Resultatene tyder på at det er hensiktsmessig å implementere et integrert overvåkingssystem som gjør det mulig for boligområder som Torrevieja å forutse trender, tilpasse sin turiststrategi og redusere sesongvariasjonene.
Tilbudet
For å gjennomføre arbeidet ble det analysert det totale tilbudet av leiligheter for årene 2021 og 2022, måned for måned, som i tallene tilsvarer de offisielle tallene for turistboliger: det er noe høyere enn det som er offisielt registrert for disse årene av Agencia Valenciana de Turismo.
Det må tas hensyn til pandemien i begge årene og det faktum at tilbudet av leiligheter og ferieleiligheter varierer etter årstid.
I juli 2022 ble det tilbudt opptil 4326 turistleiligheter med en kapasitet på 8278 rom. Disse tallene ble redusert på grunn av sesongfaktoren til 3896 leiligheter og 7508 rom i desember samme år.
Konklusjoner
Under presentasjonen ble de viktigste konklusjonene fra studien og anbefalingene til både lokale myndigheter og næringslivet presentert. De mest direkte forslagene fra spesialistene går ut på å optimalisere tilbudet av turistboliger under viktige arrangementer som karnevalet og påsken for å utnytte beleggstoppene og maksimere inntektene.
I tillegg snakkes det om å investere i boliger for turistbruk, slik at de blir regulert og oppfyller visse kvalitetskriterier for å maksimere fordelene på en bærekraftig måte.
Det påpekes også viktigheten av å styrke markedet for ferieutleie i lavsesongen, som vår og høst, og forbedre kvaliteten på boliger med lav avkastning, «siden de som oppfattes som av høyere kvalitet har høyere belegg og gir større lønnsomhet».