De siste nyhetene fra transport-departementet kom fra minister Óscar Puente, som under et besøk i Alicante i mai sa at prosjektet ville bli godkjent innen utgangen av dette året, og at man i 2025 ville legge ut en anbudskonkurranse for å gjennomføre en infrastruktur som har ligget og ventet i to tiår. Dette er noe kilder fra departementet har gjentatt denne uken. «Det er ingen forsinkelser i forhold til det ministeren sa», er den siste oppdateringen.
Etter juli, august og september fortsetter den daglige trafikkorken på omkjøringsveien Nacional-332 gjennom Torrevieja. Mer enn 40 000 kjøretøyer bruker de åtte kilometerne av det som en gang var en ringvei, og som nå går tvers gjennom sentrum av Torrevieja.
Konstant trafikk-kork
Det er en trafikktetthet som tilsvarer en høykapasitetsvei, for eksempel motorveien A-7 på strekningen forbi Elche. Men i motsetning til denne tofeltsveien og strekningene Guardamar og Pilar de la Horadada på N-332, har Torrevieja-strekningen bare ett kjørefelt i hver kjøreretning.
Trafikkorkene er konstante og forårsaker andre trafikkorker på CV-95 på høyde med Universitetssykehuset i Torrevieja og avkjørslene til N-332. Prosjektet med å utvide veien er fortsatt under behandling.
Den nødvendige bredden skaper forsinkelser
Men hvorfor er det så vanskelig å komme videre, bortsett fra den nødvendige finansieringen? Kort fortalt passer ikke tofelts motorveistrekningen. I hvert fall ikke på det arealet som ifølge vegloven skal frigjøres til den.
Teknikerne som har fått i oppdrag å utarbeide prosjektet, har gjort sitt beste for å sikre at prosjektet «passer» og kan bestå miljøvurderingen som ble påbegynt i november 2023, selv om det bare gjelder fire av de åtte kilometerne på strekningen – den med høyest trafikktetthet.
Tusenvis av nye boliger gjør arbeidet svært vanskelig
Hundretusener av kvadratmeter som var forberedt for å muliggjøre en teknisk mye enklere duplisering av veien, har gått tapt i løpet av fire tiår på bekostning av interessene til utbyggerne av tusenvis av turistboliger, ifølge José Manuel Dolón, som var ordfører i byen mellom 2015 og 2019 og talsmann for De grønne.
Urbanisasjoner, boliger og forretningslokaler markerer den knappe omkretsen på knapt 25 meter på hver av sidene. Og selv om det teknisk sett er mulig å gjennomføre en duplisering – bredden på den nåværende veibanen hjelper i seg selv noe – hindret det utarbeidelsen av prosjektet og den tekniske og administrative løsningen, fordi veilovgivningen når det gjelder sikkerhetsaspektet blir stadig mer krevende. Og dette har gjort seg gjeldende i prosjektet som ble lagt ut for offentligheten for et år siden.
Farvel til parkeringsplassen
For eksempel vil nesten hele den nåværende parkeringsplassen ved kirkegården i Torrevieja forsvinne med den nye utformingen fordi det viktigste grøntområdet i et stort boligområde ligger på motsatt side av veien, som nå ikke kan fjernes – det ville også være veldig nær husene. En annen påfallende situasjon er utviklingsplanen for Villa Amalia.
Denne boligutbyggingen som ble godkjent i 2005 – det fantes allerede et grunnleggende prosjekt for duplisering av N-332 utarbeidet av Generalitat i 2003 – plasserte flere tomter for boliger ved siden av veien.
Nå har utbyggeren vært nødt til å legge frem en endring av delplanen for å flytte den byggbare høyden på tomten fordi veimyndighetene siden 2010 har påpekt at den var i strid med lovverket. Byutviklingsplanen ble godkjent av byrådet og Generalitat selv. I dette tilfellet har Carreteras kommet i tide.
De 25 meterne er også okkupert
I andre områder, som for eksempel ved innkjøringen til N-332 foran fritidssenteret Ozone, ved siden av broen, er det ikke plass igjen. Hovedkvarterene til flere bedrifter på kanten av skråningen okkuperer til og med servituttområdet på 25 meter. De skal selvfølgelig ikke rives.
Prosjektet er teknisk sett i samsvar med disse begrensningene. Dolón påpeker at disse uregelmessighetene ble opprettholdt selv etter at «denne brutale reduksjonen av byggegrenselinjen ble gjennomført».