Facebook er populært og nyttig

Publisert

Alle de store klubbene og skolene på Costa Blanca er nå på Facebook, eller har planer om etablering. Sosiale medier, der man kan ha direkte kontakt med brukerne via internett, er altså populært. Foreløpig har ingen lagt konkrete planer for bruk av de nye mulighetene.

I likhet med nesten to millioner nordmenn er de norske skolene i Rojales og Alfaz del Pi på Facebook. Den norske klubben i Torrevieja har også vært på nettstedet noen måneder, mens den norske klubben i Alfaz og Sjømannskirken i Torrevieja har konkrete planer om snarlig innmelding.

Mest populær

Alle de store klubbene og skolene på Costa Blanca er nå på Facebook, eller har planer om etablering. Sosiale medier, der man kan ha direkte kontakt med brukerne via internett, er altså populært. Foreløpig har ingen lagt konkrete planer for bruk av de nye mulighetene.

I likhet med nesten to millioner nordmenn er de norske skolene i Rojales og Alfaz del Pi på Facebook. Den norske klubben i Torrevieja har også vært på nettstedet noen måneder, mens den norske klubben i Alfaz og Sjømannskirken i Torrevieja har konkrete planer om snarlig innmelding.

Mest populær

Den norske skolen i Rojales har, etter antall tilhengere å bedømme, den mest populære siden på Facebook. 1690 personer er tilhengere av siden
– Vi oppfatter nettstedet som en plass der vi når folk. Vi legger ut informasjon og påminnelser om arrangementer som skal foregå. Når skoleåret starter om høsten må alle elever i samråd med sine foreldre bestemme seg for om barna skal kunne avbildes og legges ut på nett. Det gjelder enten Facebook eller vår egen hjemmeside. Det anser vi som kjempeviktig. Ellers er sosiale medier til for at vi skal ha kjapp dialog med våre brukere. På hjemmesiden vår kan folk sende en hurtigmelding til skolen. Det krever at vi har folk som følger opp alt dette, uttrykker rektor Signy Munkeby.

I løpet av høsten
Signy Munkeby håper at det er skolens gode rykte som nå gjør at skolen har opplevd rekordsøkning til årets skolestart.
Cathrine Hopstock Havgar er nytilsatt informasjonsmedarbeider i Sjømannskirken i Torrevieja. Hun kommer til å ta kirken ut på sosiale medier i løpet av høsten.
– Sjømannskirken sentralt er på Facebook og har mange tilhengere. Vi ønsker imidlertid å ha vår egen lokale facebookside. Der kan vi nå våre brukere raskt og effektivt, og opprettholde kontakt på en ny måte. Facebook er ikke lenger et ungdomsfenomen. Mennesker i alle aldre har profil på nettstedet, og det er derfor egnet til slik kommunikasjon, sier Havgar til Spaniaposten.

Ikke twitter
Havgar advarer mot å ha for store forventninger til å begynne med, da hun kun har en liten deltidsstilling til denne jobben.
Hun har ikke vurdert Twitter som et nødvendig supplement. Sjømannskirken i New York har egen twitterside. Den er mye brukt, kanskje fordi det finnes mange norske forretningsfolk, som likevel er på twitter, i området.

Fornøyd i Torrevieja
Den norske klubben i Torrevieja innledet sin Facebookside for noen måneder siden. De har på den korte tiden oppnådd 326 tilhengere. Det er leder av klubben, Jarle Rundhaug fornøyd med.
– Jeg har ikke tid til å drive så mye med dette. Foreløpig har vi heller ingen som peker seg ut som spesielt interessert i Facebook og andre sosiale medier. Men dukker det opp en i manntallet vårt, er det ledig jobb, sier Rundhaug.

– Vi bruker siden vår til å informere interesserte og medlemmene om hva som skjer i tillegg til hjemmesiden vår. Vi har ingen spesielle tanker rundt bruken. Siden så mange er der, tenkte vi at vi også måtte prøve dette. Om vi har fått flere medlemmer som følge av Facebook kan jeg ikke si. Det har ikke vært noen systematisk oppfølging på dette. Men vi har fått en god del nye medlemmer i det siste. På grunn av naturlig avgang er medlemsmassen likevel ganske stabil, fastslår Jarle Rundhaug.

Jobber med en plan
Hos den norske klubben i Alfaz del Pi kan leder Bjørg Svedbergh fortelle at styret holder på med en plan for hva de skal bruke Facebook til. De er ganske bestemt på at de skal dit, men vil ha en plan, og ikke minst nedfelt hvem som skal ha ansvar for å følge opp siden. Det å etablere et slikt kontaktpunkt uten at noen har tid til å jobbe med det, ser Svedbergh ingen hensikt i. 
Den norske skolen Costa Blanca i Alfaz del Pi derimot har en bevisst strategi rundt bruken av Facebook og Twitter.
– Vi ønsker å komme i kontakt med unge mennesker som kan bli elever ved skolen vår. Det er vanskelig å skille ut hvem som har hørt om oss gjennom Facebook, men faktum er at 50 prosent av de som kjenner til skolen vår, har vært på nettet og lest om oss. Vi har, i likhet med andre skoler, opplevd en enorm søkning til skolen i år, og vi er faktisk nå størst av alle norske skoler i utlandet, på videregående nivå, opplyser viserektor Nils P. Lie-Gjeseth.

Stor respons
Skolen har, som den eneste på Costa Blanca, også profil på Twitter. Lie-Gjeseth innrømmer at den ikke er høyest prioritert.
– Vi har dog et par videoer ute på YouTube. 1400 har sett informasjonsfilmer om skolen vår der. Det synes jeg er en kjempemessig respons, sier Lie-Gjeseth.
Denne skolen er på Facebook som en gruppe man må søke medlemskap i. Det kan være noe av årsaken til at de bare har en tredjedel av antall medlemmer i forhold til kollegaene i Quesada.
 
 
Fakta om Facebook
•    Ble etablert i 2004 av Mark Zuckerberg.
•    Var opprinnelig tenkt som et nettsamfunn for studenter og ansatte på universiteter i USA
•    I 2006 ble nettsamfunnet gjort tilgjengelig for hele verden.
•    I januar 2009 var 1,5 millioner nordmenn brukere av Facebook
•    I juni 2011 ble Facebook det nettstedet med størst trafikk i verden. De hadde over 1 milliard sidevisninger i måneden.

 

 

Av Solveig Langmoen Kalbakk
 

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...

Flere relaterte nyheter

Nyttig å vite: