Et tema som stadig dukker opp er spørsmål fra boligselgere som lurer på hva de kan gjøre når de, i tillegg til boligen, har en gammel usalgbar bil de vil bli kvitt. Likeldes er det boligkjøpere eller arvinger som får en gammel bil på kjøpet og som etter en stund ønsker å kvitte seg med den.

Ofte vi hører skrekkhistorer på folkemunne og i andre fora om bilen som ble solgt eller innlevert for to og tre år siden og ”dukker opp” som et spøkelse i form av veiskatt, mulkt eller regning på veiavgift.

Noen forteller at de betalte for å få bilen fjernet og fikk kvittering av mannen på bruktbilforhandleren. Andre solgte den til gi-bort-pris, eller fikk en nabo til å ta seg av saken. Og fikk den da som bomerang en stund etterpå.
Mange spør oss om hva de kan gjøre får å sikre seg mot slikt og gjøre ting rett lovlig og ikke minst enkelt.

Utstrakt, lønnsom og viktig virksomhet

Det er ingen hemmelighet at det er penger i skrap.
Med over 30 millioner personbiler som sirkulere på veiene i Spania der seks av ti, altså to tredjedeler, er mer enn ti år gamle, så trengs det logisk nok gode ordninger for gjenvinning i dette landet. I februar 2017 kom det en ny lov om vraking, reservedeler, og denne sektoren ble mer kontrollert.
I 2016 ble det innlevert og registrert avskiltet nesten 900.000 motorkjøretøy i Spania av dem var nesten 700.000 personbiler. Nesten 85 prosent av en bil er metall og prisene for skrapmetall er gode.

Spania har en veldig fin ordning med lovlig godkjente skraphandlere som tar seg av gjenvinning av motorkjøretøy.

Levering av kjøretøyet

Enten bilen kan kjøres på egne hjul eller trenger hjelp av en kranbil så må den til en skraphandler.

Det skal være et godkjent senter og ha betegnelsen CATV Centros Autorizados de Tratamientos de Vehículos, de eneste skraphandlerne og gjenvinningsentra som lovlig kan håndtere den endelige vrakingen og avskiltingen med godkjenning av det spanske trafikkdirektoratet (DGT) .

Papirer og dokumentasjon:

Foruten bilen må du ha den tekniske seddelen fra EU-kontroll senteret (ITV), kjøretøyets registreringsbevis og kopi av ID eller NIE på eier. Men hvis eieren ikke er den som leverer bilen eller den står registrert på et firma eller en avdød person, er det viktig å konsultere det gjenvinningsstasjonen om dokumentasjonen som i tilegg må ordnes i hvert enkelt tilfelle.

Du vil signere avskiltingspapirene på gjennvinningstedet (hvis du har kjøretøyet der) eller elektronisk, samtidig som kranbilen henter bilen.

Bevis på at bilen er avskiltet og skrotet

Det autoriserte senteret må gi deg to svært viktige dokumenter. Den første er bevis på ødeleggelsen, da altså vrakingen av kjøretøyet. Det andre er beviset på endelig tilbaketrekking og avskilting. Du kan sjekke at dokumentet er ekte ved å skrive inn referansenummeret på nettsiden til det spanske trafikkdirektoratet DGT, (bekreftelse av bevis på endelig avskilting). Uten dem vil du ikke være i stand til å bevise for administrasjon eller myndighet at du ikke lenger verken eier eller er ansvarlig for kjøretøyet.

Nyttig å vite, dersom for eksempel kommunen krever deg for veiavgift det følgende året eller hvis forsikringen forsøker å trekke polisebetaling etter at bilen din er blitt skrapet og avskiltet.

Penger tilbake for vraket?

Skraphandleren eller gjennvinninsenteret kan i noen tilfeller betale deg for vraket. Det hender det er kampanjer der stat eller regionene betaler vrakpant. Men normalt sett henter de bilen gratis, med garantier og uten kostnad og tjener litt på jernet som gjenvinnes.

Forsikringsselskaper praktiserer vanligvis ikke noen tilbakebetaling for å kompensere den perioden du ikke trenger forsikring da du ikke lenger eier eller bruker kjøretøyet. Men hvis du som eier ønsker å forsikre et nytt kjøretøy i samme selskap, vil de fleste selskapene kompensere deg for det du har til gode. I disse tilfellene, og for å forhindre automatisk fornyelse av den forsikringspolisen, vil det også være nødvendig å dokumentere skroting og avskilting av kjøretøyet med dokumenter.

 

SKRIBENTEN: Eiendomsmegler Mona Nielsen fra Larvik kom til Spania i 1986. Hun er i dag en av de mest erfarne norske eiendomsmeglere i Spania og en veteran i bransjen på Costa Blanca. Hun er utdannet spansk megler og til daglig leder for eiendomsmegler Lundquist & Nielsen, en bedrift med historie tilbake til 1998. Nielsen har vært aktiv i Spansk politikk. I 2008 ble hun valgt inn i PSOE’s styre i Rojales. Mona Nielsen sitter også i styret for stiftelsen til den Norske Skolen i Rojales.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

+ 49 = 53