Den politiske ledelsen i regionen har hatt telekonferanser med representanter fra næringslivet, inklusive handelskammeret for Valencia-regionen.
Valencia-regjeringen gjorde i disse møtene klart at regionale myndigheter vil intensivere og tilpasse reklame-kampanjer for å møte det «nye» markedet man befinner seg i når folk igjen kan reise på ferie.
Costa Blanca er Middelhav, liv og sikkerhet
Ximo Puig (PSOE) er president for Valencia-regionen, som inkluderer Alicante-provinsen og Costa Blanca. Han sier at stikkord for hvordan Costa Blanca nå skal profilere seg er «Middelhav, liv og sikkerhet».
Den nye planen for hvordan Costa Blanca skal markedsføres er ment å vedtas av de regionale myndighetene i slutten av april.
Flere spanske turister
Rådhuset i Alicante vil i tiden som kommer rette seg mot det nasjonale markedet. Kampanjen som skal hete #ViSkalSnartSesIgjen, #VolveremosAVernosPronto, er ment å friste spanjolene til å reise til hovedstaden i Alicante-provinsen denne sesongen. Byen promoteres som en destinasjon med «by og strand» og ett sted hvor man kan «gjenvinne energi og vitalitet» i følge byråd for turisme i Alicante, Mari Carmen Sanchez.
Viktig bransje nasjonalt
Turist-bransjen har vokst til å utgjøre en vesentlig større del av den spanske økonomien årene etter finanskrisen. Til tross for dette og at bransjen er den aller hardeste rammede i Spania, har den nasjonale PSOE-regjeringen ikke noen målrettede tiltak. Regjeringen har i stor grad ikke gjort mer enn å gjøre enklere å permittere folk. Ett tiltak som ikke hjelper de mange bedriftene som har folk på deltid eller korttidskontrakter knyttet til turistsesongen. Regjeringens ERTE-ordning om permitteringer dekker ikke slike ansettelsesforhold.