Hvordan bruke bakgrunnsjekk for å redusere risikoen ved ansettelser?

Publisert

Leter bedriften eller organisasjonen din etter en ny kollega? Det å finne den rette kandidaten som oppfyller dine kriterier, er ikke alltid like enkelt. Rekruttering og nye ansettelser kan by på uforutsette utfordringer. For eksempel om kandidaten ikke er helt ærlig om erfaringer og bakgrunnen sin. 

Det er derfor viktig å gjøre en grundig og nøye prosess med å undersøke kandidaten nærmere, slik at arbeidsplassen finner riktig person til jobben som skal gjøres. Selv om personen utgir seg for å være både kvalifisert og troverdig, kan sannheten være en annen. Svaret på dette får du gjennom en bakgrunnssjekk – en investering i sikkerhet, tillit og langsiktig suksess. 

Manymore brenner for “safeguarding”, et begrep som omfatter sikring av arbeidsplassen, personalet og bedriftens omdømme. I forbindelse med ansettelser av nye kollegaer, kan det koste bedriften dyrt å ansette en som er uærlig om utdannelse, erfaring eller bakgrunn. Gjennom en grundig, smidig og sikker sjekk, kan du få bekreftet om informasjonen som kandidaten oppgir faktisk stemmer.  

Manymore.com har utviklet en smidig og sikker bakgrunnssjekk ved ansettelse. Gjennom en grundig sjekk og kontroll kan du få bekreftet at informasjonen stemmer. 
Men hva betyr det å foreta en bakgrunnsjekk for trygg rekruttering, og hvordan bruke det mest mulig effektivt?

Identifiser risiko før ansettelse

I jaget etter å få drømmejobben er det flere som velger å skrive på seg litt ekstra egenskaper og kvaliteter i søknaden, men også overdrive relevante erfaringer på sin CV. Hvis en kandidat overdriver eller gir feil informasjon om sin bakgrunn, kan konsekvensene bli alvorlige for de som ansetter. Falsk informasjon om sertifiseringer, utdannelse eller arbeidserfaring kan føre til dårligere kvalitet på arbeidet. Men personen kan også skade omdømmet til virksomheten din. 

For å unngå de økonomiske og menneskelige kostnadene en feilansettelse kan medføre på arbeidsplassen, er det derfor avgjørende å sørge for grundig research av kandidatene. Et godt valg er å benytte seg av  bakgrunnssjekk for trygg rekruttering. Dette kan hjelpe med følgende:  

  • Bekrefte utdanning og kvalifikasjoner for å sikre at kandidaten oppfyller jobbens krav. 
  • Finne eventuelle hull i tidligere arbeidsforhold som kan indikere risiko. 
  • Forebygge juridiske utfordringer og tvister i etterkant.

På den måten får arbeidsgivere et effektivt verktøy for å identifisere eventuelle risikoer, og dermed forhindre konsekvensene av å ansette feil person. 

De siste årene har det blitt mer og mer vanlig at arbeidsgivere gjennomfører bakgrunnssjekk før ansettelse. Økt popularitet har også skapt et større marked og utvalg, hvor flere aktører tilbyr bedrifter ulike løsninger av bakgrunnsjekk for trygg rekruttering og ansettelse. En av dem er Manymore.com. Deres verktøy er utviklet med mål om hjelpe organisasjoner med å oppdage og forhindre uønskede hendelser, før ansettelse.  

Bransjespesifikke bakgrunnssjekker

Alle bransjer stiller ulike krav til erfaring, bakgrunn, utdannelse og personlige egenskaper. Man ansetter ikke en sykepleier uten riktig utdannelse, en trailersjåfør uten førerkort eller en lærer uten bestått skolegang. 

For å sikre at din arbeidsplass ansetter riktig person med passende kvalifikasjoner, må også bakgrunnssjekker tilpasses dette. Dette sikrer at man kan bekrefte relevant informasjon som er avgjørende for arbeid i den spesifikke bransjen. Som for eksempel: 

  • Autorisasjoner for å jobbe i helsevesenet 
  • Innenfor finans og næring gjøres kredittsjekker, for å unngå ansettelse av personer med økonomiske problemer som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. 
  • Politiattest for arbeidsplasser som jobber med barn og mindreårige
  • Verifisering av førerkort og gjennomgang av kjøreferdigheter for arbeidsplasser som jobber med transport og logistikk.  

Ved å gjennomføre en bransjespesifikk bakgrunnssjekk for trygg rekruttering kan arbeidsgivere sørge for å ansette en person som er kvalifisert, pålitelig og godt egnet for rollen.

Automatisering av bakgrunnssjekker

Mens man tidligere brukte dager eller uker på en bakgrunnssjekk ved ansettelse, kan man i dag få svar på få minutter. I dagens moderne samfunn bidrar teknologien til å gjøre raskere og mer nøyaktige bakgrunnssjekker, med systemer som gir større trygghet og pålitelig informasjon. 

Automatisering av bakgrunnssjekker bidrar til en effektiv prosess som beskytter bedriftens interesser, men hvorfor? 

  1. Automatiserte systemer sørger for en raskere prosess, og kan analysere store mengder data på kort tid. 
  2. Rask og pålitelig sjekk av kandidaten. 
  3. Risikoen for å gjøre feil blir lavere.  
  4. Lagrer detaljerte logger for videre revisjon og dokumentasjon. 
  5. Reduserer manuelle arbeidstimer og kutter driftskostnader. 
  6. Bakgrunnssjekker kan kobles til eksisterende HR-systemer for en helhetlig løsning. 

I dag tilbyr også flere bakgrunnssjekker et system som automatisk flagging, røde flagg eller varsler ved uoverensstemmelser. I tillegg til at du som arbeidsgiver kan justere ønskede varsler basert på organisasjonens spesifikke krav og prioriteringer ved nye ansettelser.

Overholdelse av lover og regler

Bakgrunnssjekker stiller krav til lover og regler. Som arbeidsgiver må man derfor sørge for å overholde kravene til personvern og datasikkerhet. Velg alltid bakgrunnssjekker som er GDPR-kompatible, slik at du kan være trygg på at den overholder dagens lover og regler. Dette sikrer at både kandidatens rettigheter og bedriftens integritet blir ivaretatt. 

En lovlig bakgrunnssjekk bør oppfylle følgende krav: 

  • Kandidaten må være fullt informert og gi sitt samtykke før sjekken utføres. 
  • Det er kun relevant informasjon som innhentes. 
  • For å forhindre brudd på personvernet lagres all informasjon sikkert og trygt. 

Når bedriften gjennomfører en bakgrunnssjekk i henhold til lovverket kan du som arbeidsgiver bygge tillit, men også unngå konsekvensene av å tråkke feil. Som for eksempel unødvendige bøter eller juridiske utfordringer. 

Oppsummering 

Det å gjennomføre en bakgrunnssjekk er en kritisk del av enhver rekrutteringsprosess. Hovedmålet med en bakgrunnssjekk er å bidra til og ansette riktig personer, slik at arbeidsplassen kan utvikle et sterkt, trygt og pålitelig arbeidsmiljø. 

Manymore.com hjelper deg med å redusere risikoen for å gjøre feilansettelser med en bransjespesifikk bakgrunnssjekk for trygg rekruttering. Dagens teknologi og system vil spare arbeidsplassen din for tid og penger, men også sikre at du ansetter de beste kandidatene. I tillegg kan du være trygg på at lover og regler overholdes, samtidig som du effektivt kan unngå unødvendige risikoer ved å ansette feil person.

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet og følg oss på Facebook!

Flere relaterte nyheter