8.3 C
Alicante
30.4 C
Málaga
16.9 C
Las Palmas de Gran Canaria

Profil – Antonio Vega

Komponisten og musikeren Antonio Vega regnes som en av de viktigste aktørene innen spansk popmusikk siden Spanias overgang til demokratiet på siste halvdel av 70-tallet. Sanger som ”Lucha de Gigantes”, ”Una Decima de Segundo” og “Chica de Ayer” har gitt han fast plass i den spanske folkesjelen.

Komponisten og musikeren Antonio Vega regnes som en av de viktigste aktørene innen spansk popmusikk siden Spanias overgang til demokratiet på siste halvdel av 70-tallet. Sanger som ”Lucha de Gigantes”, ”Una Decima de Segundo” og “Chica de Ayer” har gitt han fast plass i den spanske folkesjelen.

Antonio Vega Tallés ble født i den lille byen Majadahonda noen kilometer nordøst for Madrid den 16. desember 1957, som den tredje av syv søsken. Han studerte arkitektur, sosiologi og tok i en kort periode pilotopplæring, før han fant ut at det eneste som fenget ham var musikken.  

I 1977 avtjente Antonio Vega militærtjeneste i Valencia. Året etter dannet han gruppen Nacha Pop sammen med sin fetter Ignacio (Nacho) García Vega.

Nacha Pop
Nacha Pop sprang ut av La Movida Madrileña – en kulturell motbevegelse etablert i kjølvannet av Francos død i 1975. Bevegelsen var aktiv gjennom hele 80-tallet og spredte seg raskt til resten av Spania i form av La Movida Española.

I 1980 kom Nacha Pop med sin første plate med samme navn. Den inneholdt blant annet ”Chica de Ayer” skrevet og komponert av Antonio Vega. Sangen regnes den dag i dag som en av de mest spilte og mest kjente innen spansk popmusikk noensinne, og er flere ganger kåret til landets beste poplåt.

Allerede med sitt andre album, “Buena disposición”, fra 1982, etablerte Nacha Pop seg i toppsjiktet innen moderne spansk musikk. Neste album, “Más números, otras letras”, kom i 1983. Det ble etterfulgt av en maxisingel med blant andre ”Una Decima de Segundo”, en av deres største hitter. Også den skrevet av Antonio Vega.

I 1985 kom ”Dibujos Animados”. Med singelen “Grité una noche”, skrevet av Nacho, fikk Nacha Pop sin første førsteplass på radioprogrammet Los 40 Principales, Spanias svar på VG-lista topp 40.

Da ”El Momento” kom i 1987 hadde trommeslager Ñete forlatt bandet grunnet musikalsk uenighet. Angivelig fordi Vega og Nacho blant annet tok i bruk rytmebokser. Det forhindret imidlertid ikke at låter som” Lucha de Giantes” skrev seg inn i musikkhistorien.

Nacha Pops siste utgivelse, livealbumet ”80-88”, som kom i 1988, ble gruppens største bestselger. Etter det valgte Antonio Vega og fetteren Nacho å skille lag. De ble gjenforent for en stund i 2007, da Nacha Pop annonserte at de skulle legge ut på en ny turne sammen. Den begynte den 30. Juni i Ávila og ble avsluttet i Madrid den 26. oktober.

På egne ben
Det hadde lenge vært tydelig at Antonio og Nacho hadde forsjellige syn på musikk. Førstnevnte hadde gjennom årene utviklet en poetisk tilnærming, mens sistnevnte representerte en mer direkte og tradisjonell tilnærming og sverget til mindre metaforiske tekster.

Etter oppløsningen av Nacha Pop startet Nacho bandet Rico sammen med Carlos Brooking og Fernando Illán. Antonio Vega valgte å satse på en solokarriere. Hans første soloalbum, ”No me iré mañana”, kom i 1991.

Året etter kommer samleplaten "El sitio de mi recreo” med flere hitter fra Nacha Pop perioden blandet med låter fra hans første soloalbum, samt noen nye, deriblant tittelsporet, som blir en stor hit.

I 1994 kom ”Océano de sol”, som ble produsert i England av eksgitaristen i Roxy Music, musikkprodusent Phil Manzanera. Antonio Vega sa ved flere ganger i ettertid at han ikke var fornøyd med Manzaneras jobb, som han mente var uprofesjonelt utført.

I 1997 er Vega med på albumet ”Tributo a Queen” med låten"Días que no volverán", en spansk coverversjon av Queens ”These Are the Days of Our Lives” fra albumet ”Innuendo”, innspilt bare måneder før Freddy Mercury døde av aids den 24. november 1991. 

Etter å ha gitt lite lyd fra seg på fire år, kommer ”Anatomía de una ola” i 1998. Det er hans roligste og mest akustiske album så langt i karrieren. To år senere bidrar Vega med låten "Agárrate a mí María" på albumet ”A tu lado”, en hyllest til den avdøde musikerkollegaen Enrique Urquijo.

I 2001 kom ”De un lugar perdido” hvor Antonia Vega blant annet setter musikk til et dikt av forfatteren og poeten Antonio Gala i "A trabajos forzados". Samme år samarbeider han med Jarabe de Palo på ”Completo, incompleto” på albumet ”De vuelta y vuelta”.

I 2002 presenterer Vega et utvalg akustiske versjoner av noen av sine mest kjente låter på albumet ”Bàsico”. I 2003 er han med på en hyllest til bandet Hombres G. Året etter samarbeider han igjen i med Jarabe de Palo.

I 2004 er Antonio Vega med på en hyllest til den chilenske poeten og nobelprisvinneren Pablo Neruda. Samme året dør den mangeårige samboeren Margarita del Río. Et hardt slag for musikeren, som går inn i en tung depresjon. Året etter kommer hans siste soloalbum ”3000 noches con Marga”, en kjærlighetserklæring til hans avdøde samboer.

Disharmonisk
Det var ikke bare musikalsk uenighet som i sin tid førte til oppløsningen av Nacha Pop. Bak Vegas melankolske musikalske uttrykk lå en disharmonisk personlighet med et medfølgende narkotikamisbruk, som han selv aldri la skjul på.

Låten “Se dejaba llevar por ti" fra det første soloalbumet ”No me iré mañana” fra 1991, handler om narkotikaens forførende verden og artistens egen heroinavhengighet.  Han mister flere av sine nære kolleger og venner i løpet av 90-tallet, deriblant Enrique Urquijo, som døde av en overdose i 1999.

I stort sett hele sitt voksne liv var Vega rammet av dårlig mental helse og hyppige depresjoner. Gjennom hans tekster blir man kjent med en trist, ensom og drømmende sjel, kanskje aller best eksemplifisert i "El sitio de mi recreo”.  

Landesorg
Den 20. april 2009 legges Antonio Vega inn på
Hospital Universitario Puerta de Hierro de Majadahonda med lungebetennelse. Han er dermed tvunget til å avlyse den planlagte konserten i Almeria. Tre uker senere, nærmere bestemt den 12. mai, dør den 51 år gamle musikeren av lungekreft.  Etter å ha fått diagnosen noen måneder i forveien.

Dagen etter er hans død forsidestoff i alle landets store aviser. Spania har mistet en av sine mest folkekjære, nyskapende og betydningsfulle artister. 

”Antonio Vega, komponisten bak ”Chica de ayer”, bevegelsens sang, den til generasjonen for forandring og demokrati i Spania, er borte for alltid”, skrev El Pais den 13. mai.

To dager senere erklærer samme avis at ”Antonio Vega var kort og godt den beste komponisten innen den spanske popens historie”.

Det var landesorg i på den iberiske halvøy i dagene etter den 12. mai 2009. Vegas kiste ble tatt hånd om av den spanske forfatterforeningen, hvor han hadde vært medlem siden 1980, og et ukjent antall tusen personer i forskjellige aldre valfartet til forfatternes hus i Madrid for å ta et siste farvel med den populære artisten. 

 

 

 

 

 

         

  

 

 

 

 

[the_ad_group id="8585"]
[the_ad_group id="25373"]
[the_ad_group id="8584"]
[the_ad_group id="8584"]
[the_ad_group id="8584"]
[the_ad_group id="25369"]

Relaterte saker

- Advertisement -[the_ad_group id="8585"]