10.1 C
Alicante
30.4 C
Málaga
20.1 C
Las Palmas de Gran Canaria

El Toro – Den spanske oksen

Du skal ikke ha reise så mye rundt i Spania før du legger merke til den svarte, 14 meter høye og 50 tonn tunge oksen. Metallstrukturen er for mange er symbolet på Spania og den pryder alt fra suvenirer til baken på mange spanskregistrerte biler.

Merkevarebygging er et stort og spennende fag, noen er flinkere, og kanskje heldigere, enn andre, men de færreste reklame-guruer kan vel rose seg av at de har laget en logo som har er blitt et nasjonalt symbol. Bortsett fra Veterano-produsenten Osborne fra Jerez i Syd-Spania.

Du skal ikke ha reise så mye rundt i Spania før du legger merke til den svarte, 14 meter høye og 50 tonn tunge oksen. Metallstrukturen er for mange er symbolet på Spania og den pryder alt fra suvenirer til baken på mange spanskregistrerte biler.

Merkevarebygging er et stort og spennende fag, noen er flinkere, og kanskje heldigere, enn andre, men de færreste reklame-guruer kan vel rose seg av at de har laget en logo som har er blitt et nasjonalt symbol. Bortsett fra Veterano-produsenten Osborne fra Jerez i Syd-Spania.

Historien begynner i 1956.  Den britisk eide bodegaen Osborne ville markedsføre sin Brandy Veterano.  På den tid var det nokså tett med reklameplakater langs spanske veier, så Osborne ville ha noe som kunne vekke oppsikt, noe som var litt annerledes.  Resultatet ble El Toro, oksen, saget ut av kryssfinér.  I 1961 ble tre-oksene erstattet med metall-okser for å tåle vær og vind.  Arbeidet ble gitt til smeden Félix Tejada som hadde et lite verksted i El Puerto de Santa Maria. Oksene ble også større. En lovendring om størrelsen på reklameplakater tillot – i 1962 – en høyde på 14 meter.  Og slik ble oksene stående i over 20 år.  Men så holdt de nesten på å forsvinne.  En ny lov i 1988 fastslo at reklameplakater skulle bort fordi de distraherte bilførere. Man skulle ikke lese mens man kjørte.  Osborne malte over bokstavene og oksene ble sorte – uten tekst (Veterano).

En ny lov i 1994 forlangte imidlertid at de sorte oksene skulle bort fra landskapet.  Men da ble det bråk!  Underskriftskampanjer og brev til det offentlige sammen med bønner om benådning for oksene ble forfattet av politikere, kunstnere og tyrefektere, protestskriv kom fra både organisasjoner og enkeltpersoner.  El Toro var blitt et symbol på nasjonal identitet.

I 1997 omgjorde Junta de Andalucia vedtaket, og oksen fikk status som "Obra de arte" – kunstverk.  Og garantert beskyttelse og vedlikehold.  Som igjen garanterte videre arbeid for Félix Tejada og hans barn.

Selv om Félix vet at det ikke er han som har skapt oksen, men den nå avdøde Manolo Prieto, og oksen er registrert som varemerke hos Osborne, har han blitt intervjuet av presse fra hele verden som oksens skaper.  Hverken de ansvarlige for bodegaen eller tegneren Prieto kunne forutse hvilket symbol denne oksen skulle bli og i dag nyter 90 okser på 14 meter sin vernede tilværelse på bakketopper over hele Spania.

Relaterte saker

- Advertisement -