De siste tallene viser at flere turister enn noensinne besøker Spania om høsten og vinteren. Det betyr ikke at turistene har sluttet å reise om sommeren, langt ifra: Mellom juni og august i år tok landet imot rekordhøye 32 millioner internasjonale turister, 10 % flere enn i 2023 og til og med 8 % flere enn sommeren 2019.
Lav-sesongen er ikke lenger så stille
Men det som er kjent som lavsesong, er ikke lenger lavsesong, viser tallene. I oktober besøkte totalt ni millioner mennesker Spania, 9,5 % flere enn året før og nesten 20 % flere enn de som kom i oktober 2019, før covid-19-pandemien, ifølge de siste tallene fra det nasjonale statistikkinstituttet INE.
For noen dager siden spådde det nasjonale turistrådet at 95 millioner turister ville ha besøkt Spania innen utgangen av 2024, 12 % mer enn fjorårets rekord. Det vil resultere i 200 milliarder euro, og sektorens bidrag til BNP vil muligens overstige 13 %, med mer enn tre millioner arbeidere i sektoren innen 2025.
I andre historisk sett mindre populære måneder, som februar og mars, kom det mer enn seks millioner turister i 2024, nesten 50 % flere enn de nesten fire millionene som ankom i disse månedene i 2019.
Turistdepartementet påpekte «effektiviteten» av politikken som er iverksatt for å redusere turistkøene, ettersom dataene viser en bemerkelsesverdig økning på 20 % i antall ankomster og 26 % i forbruk i regionene som ikke tilhører gruppen av de seks mest populære turistregionene.
Dette presser også prisene oppover. Hotellbransjen spår en økning i prisene for de neste tre månedene på 5 % og en forbedring i belegget på 4 %. Den spanske sammenslutningen av hoteller og overnattingssteder (CEHAT) påpekte at det er den reduserte sesongvariasjonen som har bidratt til å øke salget.
Prisene på hotell går opp
Hvordan har denne endringen blitt oppnådd? Eksperter peker på at det skyldes en kombinasjon av endringer i måten folk reiser på, økt reiselyst og økte investeringer i turistsektoren. Oppussing av hoteller, hvorav mange ble gjennomført i 2020 da de var stengt, samt forbedringer av cruiseskipenes tilbud har også bidratt til en boom i lavsesongturismen.
Bransjen har opplevd en betydelig vekst de siste fire årene i Spania, og tilbudet har utvidet seg mot alternativer som Kanariøyene om vinteren, også for spanjoler. Dette er tilfellet for MSC, som nettopp har lansert Las Palmas de Gran Canaria som sin åttende havn i Spania på grunn av økt etterspørsel etter vinterferier fra utenlandske besøkende, men også fra spanjoler. Fra november til mars har selskapet startet en ny reiserute om bord på MSC Opera, med plass til mer enn 2600 passasjerer, som dekker flere øyer i Kanariøyene og går helt til Madeira.
Selskapets daglige leder i Spania, Fernando Pacheco, sier at han ikke tror at turismen har nådd toppen, men at det er viktig å «tilby nye opplevelser på ulike tider av året». En nylig MSC-studie avslørte at 36 % av spanjolene foretrekker å reise utenom sesongen, og at antallet reiser mellom juni og september er synkende. MSC opplevde rekordhøye passasjerer og omsetning, med 6,5 milliarder euro.
Differensier destinasjonene
Den store utfordringen for sektoren er å håndtere overbelegg, selv i de nordlige og sentrale delene av Spania, der turismen ikke er så mye fokusert på sol og sand, men mer på gastronomi og kultur, men der det er en økende interesse for turisme. BBVAs forskningsøkonomer mener det er «essensielt» at reisemålene skiller seg fra hverandre og har en gastronomi som er null kilometer unna, med lokale, bærekraftige og differensierte produkter. Det samme gjelder lokal handel, for «hvis alle byer ser like ut, mister de sin identitet og vil ikke lenger være attraktive for den typen turister som er ute etter kultur», sier forskningsbyrået.
Ifølge data fra Siteminder-plattformen har hotellbookingene i Spania til jul økt med 15 % sammenlignet med for ett år siden, noe som gjør Spania til et av de raskest voksende europeiske landene for turisme i denne perioden. Men økningen skyldes et løft fra utenlandske besøkende, ettersom innenlandsreiser stagnerer. De siste INE-dataene viser at innenlandsreiser falt med 0,2 % i sommer sammenlignet med tredje kvartal i fjor.