Villajoyosa Ferie benyttet seg av standen til Hospital Clinica Benidorm under Reiseliv 2012 og skapte begeistring. Mange av de besøkende la merke til samarbeidsmodellen som Villajoyosa har lagt opp til. Reiseliv 2012 hadde 20 000 besøkende, som er en klar nedgang fra i fjor, men de spanske utstillerne var likevel godt tilfreds med responsen og tilbakemeldingene.
Villajoyosa Ferie benyttet seg av standen til Hospital Clinica Benidorm under Reiseliv 2012 og skapte begeistring. Mange av de besøkende la merke til samarbeidsmodellen som Villajoyosa har lagt opp til. Reiseliv 2012 hadde 20 000 besøkende, som er en klar nedgang fra i fjor, men de spanske utstillerne var likevel godt tilfreds med responsen og tilbakemeldingene.
Villajoyosa Ferie er et samarbeid mellom Solgården, Hotel Eurotennis, Hotel Monteboli, Hotel Allon Mediterrania og Hospital Clinica Benidorm. I tillegg er turistinformasjonen i Villajoyosa en aktiv støttespiller og det samme er sjokoladefabrikken Valor. Målet er å samarbeide, kontra å konkurrere, for å få flere mennesker til å forstå at Villajoyosa er et fargerikt og trygt sted på Costa Blanca. Dette la altså mange av messedeltakerne merke til under messen og sjokoladen fra Valor ble for øvrig en smakshit.
Fine premier
Initiativet til Villajoyosa Ferie ble i sin tid tatt av Solgårdens direktør, Pablo Sbertoli og det viser seg altså at Sbertolis visjoner var riktige og bør videreutvikles. Villajoyosa Ferie var representert av Hospital Clinica Benidorm som fikk promotert sine mange og gode tjenester. Klinikken har som kjent åpnet i Albir også og er kjent for god kvalitet på sine helsetjenester. Mange v ar interessert i dette tilbudet.
I tillegg til å få nyttig informasjon og Villajoyosa og andre tilbud på Costa Blanca ble flere av de besøkende premiert. Blant annet kunne man vinne et opphold på Solgården samt spa- og weekendopphold på nevne hoteller.
Genuint interessert i Spania
Spania var, som nevnt i forrige utgave av Spaniaposten, godt representert under årets reiselivsmesse på Lillestrøm. Hele 17 utstillere hadde tilknyting til Spania og en rekke promoterte Costa Blanca direkte eller indirekte.
– Vi er i det store og det hele tilfreds med reiselivsmessen. Mange som besøkte vår stand var genuint interessert i Spania, opplyser PR-ansvarlig for Spanias Ambassades Turistavdeling, Karen A. Smith Sand til Spaniaposten.
Reise-inspirasjon
Neste års reiselivsmesse blir arrangert tre uker tidligere enn i år. Opprinnelig skulle messen på Lillestrøm ha gått av stabelen i januar som vanlig, men plutselig dukket en ny messe opp i Telenor Arena og dermed ble den tradisjonsrike messen flyttet til mars. Nå vil den altså bli lagt et sted midt i mellom gammel og ny dato, men med tanke på publikumssvikten og med besøkstallene i Telenor Arena vil Lillestrøm-opplegget få hard konkurranse. Den nye messen i Telenor Arena hadde nemlig hele 41. 000 besøkende.
– Det tar tid å innarbeide et nytt konsept og med tanke på at årets messe var en dag kortere og kun en publikumsmesse er vi fornøyd med interessen og publikumstallene, mener prosjektleder, Torill Engelberg som legger til at hovedintensjonen for disse messene er å gi inspirasjon til nye reiser og det målet ble innfridd.
Av: Jon Henriksen