Vil ha toget for seg selv

Publisert

Alicante kommune nekter andre byer på Costa Blanca tilgang til høyhastighetstoget (AVE). Allerede før den populære togforbindelsen til Madrid ble åpnet i juni i fjor ønsket Benidorm å forhandle om en bussterminal ved den nye stasjonen. Forslaget ble avvist angivelig fordi Alicante ønsket å beskytte lokale transportinteresser, blant annet byens drosjenæring. Heller ikke Torrevieja eller Santa Pola får adgang til stasjonen.

Nye undersøkelser viser at hele 60 prosent av alle som kommer til Alicante med AVE-toget skal videre til andre kommuner. I dag må passasjerene trille koffertene fra terminalen og videre til trikken (TRAM) eller til Alicantes egen bussterminal. Det oppleves som tungvint og gjør at AVE-tilbudet blir mindre attraktivt enn det kunne ha vært. Alternativet er å sette seg inn i en av byens drosjer som venter rett utenfor terminalen.

Hotellbransjens organisasjon på Costa Blanca (Hosbec) mener situasjonen er uholdbar og påpeker at kommunene nordover langs kysten alene har flere reisende enn mange av provinsene som i dag er utstyrt med AVE-forbindelse. Bransjen håpet i sin tid på å få høyhastighetstoget helt opp til Benidorm-distriktet, men måtte ta til takke med stasjonen i Alicante. Å få etablert en bussterminal ved toget slik at busser kan gå i skytteltrafikk ut til de forskjellige kommunene er nå et minstekrav, mener organisasjonen.

Lederen for Hosbec, Antonio Mayor, sier i et intervju med avisen Información at det er beklagelig at man ikke er kommet til enighet om bedre løsninger. Organisasjonen ønsker et transportsamarbeid der overgangen fra tog til buss skjer uten opphold ved stasjonen og der kundene kjøper kun én billett med endelig destinasjon, av typen Madrid-Benidorm og Madrid-Torrevieja

I følge Mayor er det Alicantes ordfører, Sonia Castedo (PP), som sitter med hovedansvaret i saken og som skaper problemene. Mayor hevder overfor lokalavisen at Alicante-ordføreren ikke har vært villig til å samarbeide og komme frem til løsninger. Han er uenig i argumentet om at det vil bli plassmangel og for mye trafikk rundt stasjonen og mener bussene greit kan komme til i området der taxiene står i dag. Det er jo heller ikke snakk om tusen busser hvert femte minutt, sier Hosbec-lederen til avisen og kritiserer ordfører Castedo for manglende vilje til å inngå avtaler.

Alicante kommune holder imidlertid fast på sitt og mener andre kommuner får nøye seg med en midlertidig bussterminal, et sted som i følge dem ligger nære nok stasjonen. Kommunen begrunner sin beslutning med at busser i skytteltrafikk helt inn til AVE-terminalen blir en for stor belastning på trafikken til at det er forsvarlig.

Da Benidorm kommune for ca. et år siden la frem ønsket om bussforbindelse, var det imidlertid Alicante-drosjene som protesterte høyest. Argumentet var da at busser i skytteltrafikk til Benidorm direkte fra togstasjonen i Alicante ville gå utover etterspørselen etter både drosjer og Alicantes egne busser.

Mens diskusjonen fortsetter øker behovet for en løsning for passasjerene som skal videre fra Alicante. Både Benidorm og Torrevieja vurderer nå muligheten for at ekspressbussene i stedet kan gå til den nye AVE-stasjonen i Villena, stasjonen før Alicante. En slik løsning har vært ønsket velkommen av Villena kommune.

Hurtigtogforbindelsen mellom Alicante og Madrid åpnet i juni i fjor og inngår i det nye rutenettet for høyhastighetstog i Spania, Alta Velocidad Española (AVE). Fra Madrid stopper toget i Cuenca, Albacete og Villena før Alicante.

 

Likte du artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet eller følg oss på Facebook! Føler du deg generøs, spander gjerne en kaffe på redaksjonen?? 🚀☕ Takk!

Forsikring av leiebil i Spania?

Spørsmål om forsikring av leiebil i Spania er et tema som går igjen blant nordmenn som leier bil i Spania. Mange er usikre på hva "standard" forsikring inkluderer og...





Nyttig å vite:

Relevante nyheter